Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Voeding

Voedingsprijzen: Belg betaalt nog altijd veel meer dan consumenten in buurlanden

27 mei 2014

Ook dit jaar stelt Test-Aankoop zijn eigen voedingsindex op. Voor 2013 kunnen we in het algemeen stellen dat de voedingsprijzen stabiel bleven. Goed nieuws, want de jaren voordien moest de consument nog flinke prijsstijgingen slikken. Toch is er niet helemaal reden tot juichen. Test-Aankoop vergeleek immers ook het prijsniveau met dat van onze buurlanden en stelt vast dat de Belgische consument nog altijd veel meer moet betalen.

Evolutie van voedingsprijzen per producttype

Test-Aankoop analyseerde de evolutie van de prijzen per producttype: merkproducten (bv. Nescafé, Devos Lemmens …), huismerken (bv. Delhaize pasta, Carrefour oploskoffie, Boni Selection kroketten bij Colruyt …) en eersteprijsproducten (365 bij Delhaize, Discount bij Carrefour en Everyday bij Colruyt).

Over het hele jaar blijkt de prijs van eersteprijsproducten met 4,27 % gestegen, terwijl die van merkproducten met 2,38 % en die van huismerken met 0,48 % is gedaald.

Voorbeelden:
De merkproducten waarvan de prijs in 2013 het meest is gezakt, zijn vissticks (-12,43 %), olijfolie (-12,56 %) en pasta (-10,77 %). Ook bij de huismerken zijn vooral olijfolie en vissticks goedkoper geworden (respectievelijk -7,45 % en -6,91 %). Bij de eersteprijsproducten is de prijs van olijfolie dan weer het sterkst gestegen (+38,26 %), gevolgd door die van confituur (+13,22 %)

Evolutie van voedingsprijzen per productcategorie

Na de spectaculaire prijsstijgingen de voorbije jaren en ondanks twee beperkte stijgingen in februari-maart en juni-juli is de index over het hele jaar heen licht gedaald met 0,38 %. Bekijken we de evolutie van de voedingsprijzen per categorie, dan blijkt dat de meeste in 2013 gezakt zijn. Producten waarvan de prijs het sterkst daalde, waren vooral merkolie en pasta, gevolgd door margarine en smeerbare producten. Sommige producten zijn niettemin duurder geworden, vooral brood, maar ook conserven, dierenvoeding, verse vis, vlees en bloem.

Evolutie van verse groenten, aardappelen, fruit, vlees en vis

Test-Aankoop ging ook wat dieper in op de prijs van een aantal producten die veel geconsumeerd worden. Wat aardappelen betreft stelt Test-Aankoop vast dat de prijzen tussen januari 2013 en januari 2014 stegen met 4,22 %. De prijsstijging bereikte een hoogtepunt in juli (+ 58 %), waarschijnlijk door de nieuwe oogst op dat moment.
Groenten werden dan weer gemiddeld 3,39 % goedkoper. Achter dat gemiddelde gaan echter grote verschillen schuil: zo was er enerzijds een sterke prijsdaling van peren (- 43,13 %), tomaten (- 17,25 %) en sla (- 10,65 %), en anderzijds een forse prijsstijging van witloof (+ 51,93 %), bloemkool (+ 22,59 %) en uien (+ 12,54 %).
De prijs van fruit daalde licht met 0,27 %, met niettemin een piek in juni. Vlees is in die periode maar iets duurder geworden (+ 0,54 %), terwijl de prijs van vis steeg met gemiddeld 1,23 %.

Tussen 2008 en 2013 kreeg België het harder te verduren dan de buurlanden

Volgens het Prijzenobservatorium (INR) stegen de prijzen van bewerkte voedingswaren tussen 2008 en 2013 met 12,6 % in België. Dit was meer dan in onze buurlanden (9,6 %). Dat verschil was vooral te wijten aan de forse prijsstijging van brood en granen: + 12,8 % bij ons tegenover + 7,9 % in onze buurlanden. Wat groenten betreft, was de inflatie in ons land spectaculair in die periode: de prijs steeg met maar liefst 16,5 %, tegenover 7,1 % in onze buurlanden. Ook de prijs van fruit steeg, maar minder sterk, namelijk met 8,7 %. Een schrale troost is dat die stijging minder sterk was dan in onze buurlanden (+ 15,7 %). Voor de consument was dat dus niet zo’n rooskleurige periode. Per slot van rekening neemt voeding een grote hap uit het gezinsbudget. Na de woonlasten is het zelfs de grootste uitgavenpost.

Slim kopen, minder betalen

Een Belgisch gezin beschikt over een gemiddeld jaarinkomen van € 35 500, waarvan het gemiddeld € 5 000 aan voeding alleen besteedt. Besparen waar mogelijk is dus de boodschap. Test-Aankoop biedt enkele handige hulpmiddelen en interessante voordelen aan om de consument te helpen. Meer info op www.testaankoop.be.