Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Concurrentie

Supermarktprijzen: Colruyt blijft prijsbreker in bikkelharde strijd

26 aug 2014
Slechts enkele van de vaststelling uit jaarlijkse prijzenstudie Test-Aankoop : Colruyt is nog steeds de goedkoopste supermarkt, de opkomst van Red Market zorgt voor een bikkelharde strijd en supermarktketen Albert Heijn neemt daarentegen dit jaar wat gas terug. Prijsbewuste consumenten kunnen surfen naar www.testaankoop.be/supermarkt

737 supermarkten, 131 513 prijzen 

Niet minder dan 737 supermarkten werden in de maanden januari en februari bezocht door de onderzoekers van Test-Aankoop. Er werden prijzen verzameld voor drie pakketten: merkproducten (inclusief kaas, fijne vleeswaren, groenten en fruit), eersteprijsproducten (bv. Everyday, 365, Winny …) en huismerken (bv. Carrefour, Spar …). In totaal werden 131 513 prijzen genoteerd.   

Merkproducten: bikkelharde strijd tussen Colruyt en Red Market 

Colruyt en Red Market voeren opnieuw het klassement aan. Al gaat de strijd tussen beide onverminderd verder, onder meer door de lokale prijzenpolitiek van Colruyt. In gemeenten waar zowel een Colruyt als een Red Market is, liggen de prijzen voor de merk- en verse producten bij Colruyt immers gemiddeld 2 % lager dan elders. Makro behoudt zijn tweede plaats, al groeit de kloof met de goedkoopste supermarkten. In 2012 bedroeg het verschil 2 %, vorig jaar reeds 4 %, vandaag is een klant er voor het volledige pakket 5 % meer kwijt dan bij Colruyt of Red Market. Albert Heijn zakt, na de grote sprong voorwaarts van afgelopen jaar, naar de vijfde plaats. De ranking wordt opnieuw gesloten door Smatch. Merkproducten zijn daar maar liefst 25 % duurder dan bij Colruyt of Red Market.   

Eigen merken: Colruyt en Leader Price zijn het goedkoopst 

In tegenstelling tot voorgaande jaren, werden de prijzen voor het tweede pakket, de eersteprijsproducten, en voor het derde pakket, de huismerken, dit jaar onder één noemer geanalyseerd, namelijk "eigen merken". Harddiscounters Aldi en Lidl maken immers geen onderscheid tussen de eersteprijsproducten en de huismerken, waardoor beide pakketten dezelfde producten bevatten. Binnen deze nieuwe categorie blijken de eersteprijsproducten van de meeste supermarkten het goedkoopst te zijn. Colruyt prijkt wederom bovenaan de lijst, maar ook hier gaat het om een gedeelde eerste plaats, namelijk met Leader Price. Deze Franse supermarktketen won afgelopen jaar drie indexpunten op het aanbod van de eersteprijsproducten en stijgt daarmee van de derde naar de eerste plaats. Opvallend is vooral dat het aanbod van Aldi en Lidl nog vóór de goedkoopste eersteprijsproducten van Match en Smatch strandt. De huismerken van deze twee winkels van Louis Delhaize sluiten de lijst van de “eigen merken”. Binnen de Delhaize-groep worden vooral de huismerken aanzienlijk goedkoper ten opzichte van vorig jaar. De winkels van Delhaize, AD Delhaize en Red Market winnen 7 tot 10 indexpunten. 

Gecombineerd pakket: Match en Smatch opnieuw hekkensluiters 

In de praktijk kiezen de meeste consumenten echter voor een combinatie van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken. Daarom stelde Test-Aankoop een rangschikking op waarbij rekening werd gehouden met de prijzen van de drie pakketten. Dit is immers de meest realistische weergave van wat de consument effectief koopt in de supermarkt. De lijst wordt opnieuw aangevoerd door Colruyt gevolgd door concurrent Red Market met vier indexpunten verschil. Albert Heijn, vorig jaar nog op de tweede plaats, wordt iets duurder en zakt daarmee naar de vierde plaats. Match en Smatch sluiten opnieuw de ranking. Het  gemixte pakket komt er tot maar liefst 25 % duurder uit dan bij Colruyt. 

Interactieve module 

Test-Aankoop wil consumenten laten zien hoeveel zij zelf kunnen besparen op hun boodschappen. Op haar website stelt de consumentenorganisatie daarom een nieuwe module ter beschikking. Aan de hand daarvan kunnen consumenten, op basis van hun koopgedrag en hun woonplaats, nagaan hoeveel zij zouden besparen door de goedkoopste winkel in hun omgeving te kiezen. Voor meer informatie, surf naar www.testaankoop.be/supermarkt.