Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Publicaties over Geschillen en verhaal

#Dieselgate, 4 jaar later ! De strijd voor compensatie gaat verder!

17 sep 2019

De class action die Test Aankoop opstartte tegen de Volkswagen-Groep loopt nog altijd verder. De officiële onderhandelingsfase is op zijn einde gelopen waardoor de zaak nu door de rechter moet worden vastgelegd. Naar aanleiding van de 4e verjaardag van het Dieselgate-schandaal, roept Test Aankoop de Duitse autobouwer op om zelf deze zwarte bladzijde om te draaien door de betrokken consumenten te vergoeden. Terzelfder tijd, dringt de consumentenorganisatie er bij de nieuwe commissievoorzitster, Ursula von der Leyen, op aan het dossier naar zich toe te trekken.

Test Aankoop start een class action tegen Ryanair

11 jul 2019

Vorige zomer besliste het personeel van Ryanair verschillende keren te staken met als gevolg dat tal van passagiers hun vlucht vertraagd of geannuleerd zagen.  Hoewel de Europese regelgeving en jurisprudentie betreffende deze materie heel duidelijk zijn, weigert Ryanair hen schadeloos te stellen.  Na verschillende individuele rechtszaken te hebben opgestart tegen de Ierse maatschappij, heeft Test Aankoop nu beslist om een versnelling hoger te schakelen en een groepsvordering te beginnen  Geïnteresseerde personen kunnen zich registreren op www.testaankoop.be/actieryanair.

TA eist bijna 800.000 euro schadevergoeding van de KBVB en Sun Reizen in zaak camping ‘Devillage’

16 nov 2018

In zijn vonnis van 23 december 2016 veroordeelde de strafrechter in 1e aanleg in het dossier rond de camping ‘Devillage’ zowel de Koninklijke Belgische Voetbalbond als Sun Reizen in hun hoedanigheid van reisorganisator. Maandag vertegenwoordigt consumentenorganisatie Test Aankoop opnieuw 206 supporters voor de rechter. Ditmaal in hoger beroep. Totaal bedrag van de claim: een kleine 800.000 €. Test Aankoop hoopt dat er na meer dan vier jaar en weer één wereldkampioenschap verder, eindelijk een einde kan komen aan de lijdensweg van de supporters.

Test Aankoop vs. Facebook : de tweede stap in een lange strijd

28 okt 2018

#NotYourPuppets #MyDataIsMine

Kort na het uitbreken van het Facebook schandaal, besliste consumentenorganisatie Test Aankoop, in nauw overleg met zusterorganisaties uit Portugal, Spanje en Italië, de social media reus voor de rechtbank te slepen.  In België alleen al toonden 33.000 mensen interesse in de collectieve vordering.  Er kan trouwens nog steeds worden ingeschreven.  Op maandag 29 oktober vindt voor de Brusselse handelsrechtbank de eerste hoorzitting plaats.  Een tweede stap in een gevecht dat nog maar net is begonnen.

Vaste vergoeding: de consument nog te veel gegijzeld!

19 sep 2018

reactie Test Aankoop Class action Consumentenombudsdienst

Vandaag werd duidelijk dat de Federale Ombudsdienst voor Energie zes leveranciers van energiecontracten voor de rechtbank zal dagen in een collectieve rechtsvordering omwille van het doorrekenen aan klanten van de forfaitaire vergoeding.

Test Aankoop en Groupon bereiken een akkoord m.b.t. de groepsvordering in het dossier Luierbox

08 aug 2018

Test Aankoop en Groupon hebben een akkoord gevonden m.b.t. de rechtszaak tussen hen over de promotie voor een abonnement voor luiers voogesteld door een onderneming genaamd Luierbox ( de zaak “Luierbox”). De consumentenorganisatie en de e-commerce onderneming zijn overeengekomen dat klanten die een kortingsvoucher bij Groupon aankochten en die apart ook 300 euro aan Luierbox betaalden zonder daarvoor goederen in ruil te krijgen van Groupon een betaling kunnen verwachten ten belope van 200 € in cash en 100 € in Groupon-credits.  Tot 1269 klanten komen in aanmerking om aanspraak te maken op deze compensatie.  Als gevolg van deze overeenkomst, besliste Test Aankoop een punt te zetten achter de collectieve rechtsvordering die ze in het najaar van 2017 aanspande.   Groupon erkent langs haar kant geen enkele fout of aansprakelijkheid door dit akkoord aan te gaan en zal de betalingen uitvoeren aan haar klanten als een commerciële tegemoetkoming.

Test Aankoop naar rechtbank tegen Air France en KLM voor hun “no show-clausules”

17 jul 2018

Bepaalde luchtvaartmaatschappijen voorzien een “no show-clausule” waarbij passagiers die een deel van hun combiticket niet hebben gebruikt, het inschepen wordt ontzegd.  Deze maatschappijen jagen passagiers nodeloos op kosten om toch maar mee te kunnen.  Voor Test Aankoop is dit een onrechtvaardige praktijk die moet stoppen.  De organisatie start een rechtszaak tegen Air France en KLM.

Nieuwe studie toont aan dat Facebook de privacy van haar gebruikers nog steeds niet respecteert.

27 jun 2018

De studie van de Noorse consumentenraad toont aan dat Facebook zich nog steeds niet in regel stelt met de nieuwe algemene verordering gegevensbescherming (GDPR).  Dit bevestigt voor Test Aankoop dat de vergaring, analyse en verdeling van persoonlijke gebruikersdata, zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is of toestemming voor gaf, voor Facebook het primaire verdienmodel blijft. Test Aankoop legde daarom haar groepsvordering tegen Facebook, waarvoor reeds meer dan 20.000 inschrijvingen zijn, neer bij de rechtbank op maandag 25 juni. De inleidende zitting zal plaatsvinden op 29 oktober.

www.test-aankoop.be/facebook

#Dieselgate: Gebreken bij 45 % van de betrokken wagens na verwijderen sjoemelsoftware

19 jan 2018

#Dieselgate #NeverAgain #Demandjustice

Test Aankoop en zijn zusterorganisaties in Spanje, Italië en Portugal hebben een grootschalige enquête gehouden bij 10.600 eigenaars.  Hieruit blijkt dat meer dan 4 op 10 van de eigenaars die de software-update hebben laten uitvoeren, na de aanpassing een negatieve impact aan zijn wagen heeft vastgesteld. Een gestegen brandstofverbruik, een verlies aan vermogen of zelfs mechanische problemen zijn enkele van de veel gehoorde klachten. In België, hoewel 23% van de garagisten erkennen dat de software-update aan de basis lag van het probleem, hebben 78% van de eigenaars de herstellingskosten moeten ophoesten en dit voor een gemiddeld bedrag van 859 euro!  De autobouwer weigert niet alleen om een compensatie te betalen, maar lijkt bovendien ook niet in staat zijn eigen geknoei ongedaan te maken.

#Dieselgate: Wat gebeurt er tijdens software update? Een goed bewaard geheim...

14 nov 2017

Test Aankoop interpelleert Duitse homologatie-instantie KBA

 

 Er komen al maar meer klachten van consumenten die problemen ondervinden na de software update van hun sjoemelwagen door de Volkswagen-groep. Wat er precies tijdens die update met de wagen gebeurt, blijft een goed bewaard geheim. Test Aankoop vroeg de Duitse homologatie-instantie KBA om de nodige informatie en testresultaten hieromtrent, zonder resultaat. De consumentenorganisatie vraagt de Economische Inspectie op te treden tegen dit schrijnend gebrek aan objectieve informatie voor de Volkswagen-klant. Consumenten met dergelijke problemen moeten een gratis oplossing krijgen en kunnen via de klachtenbox van Test Aankoop klacht indienen bij D’Ieteren.