Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Geplande veroudering

Terapkapot.be : nog maar 2 maand oud en al 4200 meldingen ver

26 jan 2017

Terapkapot.be, de website  waarmee Test-Aankoop eind november 2016 mee uitpakte, bestaat twee maanden. Op die korte tijd werden bijna 4200 meldingen gedaan met betrekking tot consumentengoederen die niet de levensduur haalden die de consument ervan verwachtte. “Een onverhoopt succes”, klinkt het bij de consumentenorganisatie. Vooral niet naar behoren functionerende smartphones, printers en wasmachines blijken grote frustraties in de Belgische huishoudens. Na verschillende meldingen te hebben gekregen over een fabricagefout van een wasmachine van Samsung (WF 1124 ZAC), nam Test-Aankoop contact op met de fabrikant. Deze engageert zich om de eigenaars van deze machine te compenseren waar mogelijk. Een eerste overwinning van de consumentenorganisatie in de strijd voor duurzame(re) toestellen.

Smartphones, de absolute nummer 1

 

Het meldpunt heeft op twee maanden tijd een zeer waardevolle bron van gegevens over talloze merken en modellen opgeleverd”, zegt Ivo Mechels, directeur van Test-Aankoop.

Van de 4200 meldingen die Test-Aankoop wist te registeren op het meldpunt ‘terapkapot.be’, gingen er maar liefst 641 over mobiele telefoons. Vaak gehoorde klachten zijn defecte aanraakschermen, toestellen die voortdurend uitvallen en problemen bij het installeren van updates voor het besturingssyteem. De meeste signalisaties echter gaan over de batterij: heel wat consumenten meldden batterijen die erg snel leeg zijn zodat het toestel onbruikbaar wordt of batterijen die gewoon stuk gaan binnen de garantietermijn. Uit de verzamelde getuigenissen blijkt dat de batterij van een mobiele telefoon dikwijls door de verkoper buiten de garantie wordt gehouden. Test-Aankoop benadrukt dat dit niet wettelijk is. De batterij mag dan wel een kwetsbaar onderdeel zijn dat snel onderheving is aan slijtage, het blijft een inherent deel van de telefoon en mag niet van de wettelijke garantietermijn worden uitgezonderd.

Opvallend : van de 641 meldingen over smartphones, werd er in 427 gevallen een poging gedaan om het toestel te repareren. Slechts in 10% van de cases, slaagde die herstelling ook. Vaak werd de reparatie stopgezet omdat die te duur werd gevonden. Een andere reden van niet gelukte reparatie is dat het probleem gewoon terugkeert.

 

Printers en wasmachines

 

De meeste printers zijn slechts twee tot drie jaar oud wanneer ze op ‘terapkapot.be’ worden gemeld; te vroeg voor wat je als consument van een printer verwacht. De ‘ziektes’ waaraan ze lijden zijn zeer divers : ze verbruiken de inkt van de cartridges te snel, de kwaliteit van de prints laat te wensen over, ze zijn erg traag met afdrukken of het papier loopt vast. De meeste van de 287 gehoorde klachten, gingen echter over de printerkoppen en de inktpatronen. Net als bij de smartphones lieten heel wat mensen hun toestel achter bij de technieker voor herstel maar slechts bij 25% van deze gevallen, verdwenen de problemen effectief.

Ook wasmachines scoren met 337 meldingen erg hoog op het meldpunt van de consumentenorganisatie. Ook hier moest Test-Aankoop vaststellen dat de meeste klachten zich manifesteerden bij erg jonge toestellen (gemiddeld drie of vier jaar) terwijl een redelijke levensduur voor een dergelijk toestel rond de tien jaar zou moeten liggen. Het gros van de meldingen handelden over de printplaat en de kogellagers. Gezien de kostprijs van heel wat wasmachines, gingen de meeste consumenten over tot herstel. In slechts ¼ van de gevallen gaf dit een bevredigend resultaat. Wanneer mensen hun wasmachine niet lieten repareren, was dit omdat het herstel te duur zou zijn.

 

Van melding tot oplossing

 

Het meldpunt bracht aan het licht dat tien consumenten die hun was deden met de wasmachine van het merk Samsung (Samsung WF 1124 ZAC), hetzelfde probleem ondervonden : de printplaat liet het afweten. Test-Aankoop nam hierop contact met Samsung om tot een oplossing te komen. Bij de fabrikant is men zich bewust van het probleem en stelt men dat het in meerdere gevallen om een fabricagefout zou gaan. Ondertussen identificeerde Samsung reeds een aantal consumenten bij wie de printplaat voor december 2016 werd vervangen buiten garantie en die hiervoor betaald hebben. Op vraag van Test-Aankoop, verbindt de fabrikant er zich toe deze personen te contacteren en zaak per zaak te onderzoeken of zij recht hebben op compensatie. Hetzelfde geldt voor sommige personen die er niet voor kozen om een herstel te laten doen  buiten garantie : ook zij kunnen in aanmerking komen voor compensatie. Consumenten die beschikken of beschikten over een dergelijk toestel en die ooit een error code 3E kregen op hun wasmachine kunnen contact opnemen met de klantendienst van Samsung. Test-Aankoop stelt nauw te zullen opvolgen hoe de compensatieprocedure zal verlopen.

 

Flyeractie

 

Bij Test-Aankoop reageert men tevreden een eerste recurrerend probleem dat via het meldpunt aan de oppervlakte kwam te kunnen oplossen. Daarenboven organiseert Test-Aankoop vandaag in drie steden : Brussel, Kortrijk en Luik, een flyeractie om het meldpunt opnieuw onder de aandacht te brengen. De consumentenorganisatie benadrukt dat ‘terapkapot.be’ ondertussen gewoon open blijft voor ieder die een melding wenst te doen. De ambitie blijft wat ze altijd al is geweest : evolueren naar duurzamere en repareerbare toestellen, beter voor de consument en beter voor het milieu.