Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Onze rechtsvorderingen tot staking

Onrechtmatige bedingen bij luchtvaartmaatschappijen: een juridische strijd van 5 jaar!

Al  jaren klaagt Test-Aankoop de onrechtmatige bedingen aan die staan in de transportovereenkomsten van luchtvaartmaatschappijen. Dezelfde bekommernis wordt trouwens gedeeld door alle consumentenorganisaties in Europa. In 2009 heeft Test-Aankoop drie luchtvaartmaatschappijen voor de rechter gedaagd (Brussels Airlines, Ryanair en Easyjet). De consumentenorganisatie deed dit om de luchtvaartmaatschappijen zo  te dwingen hun algemene voorwaarden aan te passen. Tegelijkertijd werden gelijkaardige gerechtelijke procedures opgestart door twee andere Europese consumentenorganisaties (Deco in Portugal, UFC Que-Choisir in Frankrijk). Sindsdien hebben nog andere consumentenorganisaties dit voorbeeld gevolgd. (Altroconsumo in Italië, OCU in Spanje, VZVB in Duitsland en VKI in Oostenrijk)


Aanvaard

Test-Aankoop behaalde in de drie rechtszaken haar gelijk in eerste aanleg voor de Rechtbank van Koophandel te Namen. Ryanair paste haar algemene voorwaarden aan en wijzigde ook haar website. In de zaken tegen Brussels Airlines en Easyjet werd beroep aangetekend.

In de zaak tegen Easyjet deed het Hof van Beroep te Luik  reeds uitspraak in het arrest van 23 april 2013 waarin het Test-Aankoop op de meeste punten gelijk gaf. Hetzelfde Hof velde in de zaak tegen Brussels Airlines zijn arrest op 30 januari 2014.

Het Hof oordeelde onder meer dat het beding waarin staat dat de luchtvaartmaatschappij kan weigeren een passagier of zijn bagage te vervoeren te vaag en niet duidelijk genoeg omschreven werd. Ook stelt het Hof dat de luchtvaartmaatschappij onvoldoende informatie verstrekt over de algemene voorwaarden die van toepassing zijn wanneer ze zelf vervoer over land voorstelt.   

De verschillende vonnissen en het arrest vindt u in bijlage terug.