Openbaar vervoer

NMBS benadeelt klanten zonder smartphone of pc

Deel op

De NMBS heeft opnieuw haar tarieven verhoogd. De nationale spoorwegmaatschappij past haar prijzen jaarlijks aan. Opvallend dit jaar is dat wie een ticket koopt aan de automaat of het loket meer betaalt dan via de smartphone of computer. Test Aankoop verzet zich tegen dit oneerlijk prijsbeleid.

Sinds maandag 1 februari 2021 is een vervoersbewijs van de NMBS duurder voor al wie niet meesurft op de digitale golf. Pendelaars doen er goed aan om hun treinreis alleen nog maar via de NMBS-app te boeken. Voor wie geen computer of smartphone heeft, is dit uiteraard geen optie dus betaal je hoe dan ook meer.

Treinreizigers die hun tickets graag kopen op de traditionele manier aan het loket worden tegen eind dit jaar zelfs extra getroffen, want vanaf dan kunnen zij zich enkel richten tot een beperkt aantal treinloketten.

Hoeveel duurder is je treinrit?

Concreet worden treinabonnementen bijna 2 % duurder en standaardtickets gemiddeld 0,65 %.

Maar dé grote verliezer van het vernieuwde NMBS-prijsbeleid is toch de traditionele pendelaar, meer bepaald voor de volgende vervoersbewijzen:

  • Voor een tienrittenkaart – ook wel ‘standard multi (rail pass)’ – in tweede klas betaal je nog steeds € 83, tenminste als je jouw aankoop doet via de NMBS-app. Koop je jouw ticket niet via de computer of smartphone, dan betaal je resoluut € 3 extra, namelijk € 86!
  • Voor het afleggen van korte trajecten – reizen naar stations in de buurt van jouw vertrekstation – gebruik je beter de ‘Local Multi (Key Card)’. Per traject betaal je aan de automaat of het loket € 0,10 meer dan digitaal (€ 2,80 tegenover € 2,70). Voor tien treinritten in tweede klas betaal je aan de automaat of het loket € 1 extra: € 28 tegenover € 27 via de NMBS-app.

Deze tariefverhoging is alweer een streep door de rekening van de eerder getroffen reiziger. Begin vorige maand verplichtte de NMBS haar klanten immers om opnieuw te betalen voor het pendelen met de fiets nadat de regering had besloten om alle fietsen gratis toe te laten op de trein tot eind vorig jaar.

In een wereld waar pendelaars steeds frequenter de fiets gebruiken, vaak in combinatie met het openbaar vervoer en waar het bezit van een smartphone of computer nog helemaal niet voor elke Belg vanzelfsprekend is, vraagt Test Aankoop de NMBS nadrukkelijk om meer begrip en extra maatregelen ten voordele van de consument.

44 loketten sluiten

Een extra drastische maatregel om de digitalisering van haar ticketverkoop te boosten, vond de NMBS in het definitief sluiten van 44 loketten tegen ten laatste eind dit jaar. De aankoop van een ticket via die weg is dus in bepaalde gevallen duurder, maar ook wel een van de twee resterende mogelijkheden voor consumenten die digitaal niet mee zijn.

Deel jouw mening

Wat vind jij van de huidige NMBS-strategie om meer in te zetten op digitalisering door haar tarieven voor de klassieke kanalen op te trekken en loketten te sluiten? Discussieer mee in onze community.

Commentaar

Openbaar vervoer

Hoe tackelen we de uitdagingen van het openbaar vervoer in de toekomst? Daar moeten we post-COVID-19 over nadenken.

Meer info...