De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn heeft het registratieproces voor de pauzeknop verlengd tot februari volgend jaar. Daarmee wil de organisatie tegemoetkomen aan de nodige flexibiliteit binnen onze huidige mobiliteit.
Midden oktober lanceerde De Lijn een tijdelijke pilootactie om jaarabonnees de kans te geven hun abonnement tot twintig dagen te pauzeren. Nieuwe en bestaande abonnees konden zich registreren tot 19 november om te genieten van de ‘pauzeknop’-actie. Intussen heeft de vervoersmaatschappij deze registratiedatum verlengd tot en met 31 januari 2021. Wij vinden deze verlenging een goede zaak, maar let op want er zijn enkele belangrijke voorwaarden aan deze actie verbonden.
Ga naar de website van De Lijn voor meer informatie over de registratieprocedure.
Klik hier als je jouw abonnement wil pauzeren.
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) laat weten dat het pauzeren van een abonnement niet aan de orde is. Wat klanten daarentegen wel sinds jaar en dag kunnen doen, is hun contract stopzetten. Vervolgens krijgen ze een terugbetaling pro rata. Stel, iemand heeft een jaarabonnement slechts twee maanden gebruikt, dan worden de resterende 10 maanden terugbetaald.
We vroegen ook TEC, de openbaarvervoersmaatschappij op het Waalse grondgebied, naar een reactie. Communicatieverantwoordelijke Alice Thonnart zegt dat er momenteel geen soortgelijke plannen op tafel liggen, maar misschien wel in de (nabije) toekomst. Dat vraagt ze graag na bij haar collega’s van marketing. Van zodra wij meer weten, voegen wij die informatie uiteraard toe aan dit artikel.
Hoe tackelen we de uitdagingen van het openbaar vervoer in de toekomst? Daar moeten we post-COVID-19 over nadenken.