Openbaar vervoer

Tram of bus niet nodig? Pauzeer je De Lijn-abonnement

Deel op

De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn heeft het registratieproces voor de pauzeknop verlengd tot februari volgend jaar. Daarmee wil de organisatie tegemoetkomen aan de nodige flexibiliteit binnen onze huidige mobiliteit.

Midden oktober lanceerde De Lijn een tijdelijke pilootactie om jaarabonnees de kans te geven hun abonnement tot twintig dagen te pauzeren. Nieuwe en bestaande abonnees konden zich registreren tot 19 november om te genieten van de ‘pauzeknop’-actie. Intussen heeft de vervoersmaatschappij deze registratiedatum verlengd tot en met 31 januari 2021. Wij vinden deze verlenging een goede zaak, maar let op want er zijn enkele belangrijke voorwaarden aan deze actie verbonden.

  • Niet voor iedereen. De pauzeknop kan enkel worden gebruikt door mensen met een betalend jaarabonnement (Buzzy Pazz of Omnipas) en is niet beschikbaar voor gratis abonnementen, studentenbuspassen/campuspassen, geïntegreerde (Citypas, MTB en MTB+) en gecombineerde (NMBS-De Lijn) abonnementen.
  • Beperkt aantal pauzedagen. Je kan je jaarabonnement voor maximum 20 dagen pauzeren, tot maximaal 7 dagen in het verleden. Die dagen zijn wel vrij te kiezen (opeenvolgend of hier en daar een snipperdag).
  • Verplichte registratie. Hoewel de actie langer loopt, moeten geïnteresseerden zich vooraf registreren. Mensen die al een jaarabonnement hebben, moeten zich dus ook registreren en dat vóór 1 februari 2021.
  • Tijdelijke pauzeknop. De actie loopt tot en met 2 april 2021. Na die datum kan je geen pauzedagen meer inlassen.
  • Terugbetaling kan vervallen. Je pauzedagen worden terugbetaald na afloop van de actie, tenzij je tijdens een pauzemoment beslist om toch te reizen met bus en/of tram. Want in dat geval kan jouw recht op terugbetaling vervallen. Het bedrag van de terugbetaling wordt bepaald aan de hand van het betaalde bedrag voor het abonnement: de totaalprijs wordt gedeeld door 365 voor één gepauzeerde dag.
  • Pauzedagen zijn verboden tijdens schoolvakanties, weekends of officiële feestdagen.

Ga naar de website van De Lijn voor meer informatie over de registratieprocedure.

Klik hier als je jouw abonnement wil pauzeren.

Huidige situatie in Brussel en Wallonië

De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) laat weten dat het pauzeren van een abonnement niet aan de orde is. Wat klanten daarentegen wel sinds jaar en dag kunnen doen, is hun contract stopzetten. Vervolgens krijgen ze een terugbetaling pro rata. Stel, iemand heeft een jaarabonnement slechts twee maanden gebruikt, dan worden de resterende 10 maanden terugbetaald.

We vroegen ook TEC, de openbaarvervoersmaatschappij op het Waalse grondgebied, naar een reactie. Communicatieverantwoordelijke Alice Thonnart zegt dat er momenteel geen soortgelijke plannen op tafel liggen, maar misschien wel in de (nabije) toekomst. Dat vraagt ze graag na bij haar collega’s van marketing. Van zodra wij meer weten, voegen wij die informatie uiteraard toe aan dit artikel.

Commentaar

Openbaar vervoer

Hoe tackelen we de uitdagingen van het openbaar vervoer in de toekomst? Daar moeten we post-COVID-19 over nadenken.

Meer info...