Openbaar vervoer

Hoezo veilig sporen? MoveSafe allesbehalve safe

Deel op

“Reis in alle veiligheid": met die slogan introduceerde de NMBS twee weken geleden de MoveSafe-app. Dus testte onze Test Aankoop reporter de app drie dagen later al uit. Helaas was de realtime dienstregeling tijdelijk niet beschikbaar, dus probeerde ze het gisteren opnieuw. Groot was de ontsteltenis van onze reporter toen ze vaststelde dat de zogenaamde “veilige” app ronduit gevaarlijk is.

Overvolle trein zonder duidelijke waarschuwing

Gisterenmorgen nam ik de trein naar Brussel vanuit Villers-la-Ville. Om te zien of mijn traject veilig zou verlopen, raadpleegde ik de NMBS MoveSafe-app. Deze app geeft de drukte weer in de trein aan de hand van verschillende kleurcodes. Kleurcode groen betekent dat je veilig kan opstappen en er voldoende beschikbare plaatsen zijn. Bij geel let je beter op want dan blijven er weinig beschikbare zitplaatsen over. Als je oranje ziet, weet je dat er alleen nog maar staanplaatsen zijn en in geval van code rood is het treinstel “volzet” en neem je dus beter een andere trein.

movesafe1200x800

De MoveSafe-app gaf gisteren “code geel” aan voor mijn traject van Villers-la-Ville naar Ottignies, waar ik moest overstappen. Ik zou dus wel nog kunnen neerzitten als ik goed zocht. Maar wat ik aantrof tijdens en na het instappen, was ronduit hallucinant: alle zitplaatsen waren ingenomen en de gangpaden waren volledig gevuld met jongeren. Om uiteindelijk nog een staanplaats te bemachtigen op de trein, moest ik onvermijdelijk verschillende pendelaars aanraken. Van social distancing was er dus totaal geen sprake.

1200x800

Zelfs nadat iedereen was opgestapt in Villers-la-Ville bleef de MoveSafe-app gewoon code geel aankondigen voor de volgende stations. Bijgevolg vinden wij deze app onbetrouwbaar en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk.

Is het een uitzondering of zijn er vaker missers?

Op de Facebookpagina van de NMBS lezen we dat er nog andere passagiers dezelfde bezorgdheid uiten over de betrouwbaarheid van de MoveSafe-app: “De app werkt totaal niet als je trein vertraging heeft” en “de bezettingsgraad wordt niet correct weergegeven”. Daarnaast trekken vele pendelaars de regeling van het openbaar vervoer in coronatijden sterk in twijfel, want “met minder en kortere treinen is het onmogelijk om afstand te nemen”.

Wij stellen voor om ook de drukte op de perrons te meten en om het aantal treinwagons in de applicatie weer te geven. Reizigers kunnen op basis van die extra informatie, in combinatie met de kleurcode correcter de drukte inschatten in een bepaalde trein.

Volgens Willy Smeulders, bestuurslid bij TreinTramBus, kan de bezettingsgraad alleen maar objectief worden bepaald door “het gewicht per rijtuig” mee te geven, of door “de passagiers te tellen aan de deuren”.

NMBS-woordvoerder Bart Crols vertelt ons dat kleurcode "geel" inderdaad betekent dat er in de volledige trein nog maar weinig zitplaatsen zijn. “Deze situatie kan uiteraard van rijtuig tot rijtuig verschillend zijn. De app wordt verder verfijnd en verbeterd in functie van de feedback van testers en onze klanten.”

Op onze vraag naar het meten van de drukte op perrons en het vermelden van het aantal treinwagons, reageert de woordvoerder dat de nadruk momenteel ligt op het meten van de drukte in de trein. “We werken wel aan een project om de samenstelling weer te geven in de app en op onze website.” Wij hopen alvast dat dit project zeer snel vorm aanneemt.

Commentaar

Openbaar vervoer

Hoe tackelen we de uitdagingen van het openbaar vervoer in de toekomst? Daar moeten we post-COVID-19 over nadenken.

Meer info...