Openbaar vervoer

Alles over openbaar vervoer

Meer stiptheid was altijd de ruggengraat van onze acties in het openbaar vervoer. Na corona komt daar ook veiligheid en betaalbaarheid bij.

Openbaar vervoer staat voor een uitdaging

Nu de regering nog meer thuiswerk heeft aangeraden, en werkgevers daar gretig op ingaan, lijkt de toekomst van het openbaar vervoer danig onzeker.

Bovendien staat het voor een enorme uitdaging wanneer het straks moet opschakelen van de essentiële verplaatsingen in coronatijden naar een dienstverlening voor duizenden scholieren en pendelaars. Wordt het dan nog mogelijk om de strenge veiligheidsmaatregelen te handhaven? Allicht niet. Wat zal dan de maximale bezetting mogen zijn? Welke afstandsregels zullen moeten gelden? Hoe zullen passagiers te weten komen of er nog voldoende plaats voor hen is op de trein, de tram of de bus? Wie zal beslissen wie mag opstappen, en wie de volgende trein of tram moet nemen?

Maar ook: kunnen de NMBS, TEC, De Lijn en MIVB nog rendabel blijven met steeds minder passagiers? Zullen zij in de nieuwe omstandigheden de middelen kunnen vinden om te investeren in de transportmiddelen van de toekomst, zoals waterstofbussen, of in apps die de voortgang van hun bussen, trams en treinen in kaart brengen?

Het laat zich namelijk raden dat COVID-19 het thuiswerken exponentieel zal doen toenemen. Dat zal onvermijdelijk wegen op de inkomsten van openbare vervoersmaatschappijen. Want zeg nu zelf: als je vaker thuiswerkt, heb je toch geen voltijds trein-, tram- of busabonnement meer nodig? Het effect van die evolutie op de prijzen monitoren, en desgevallend ingrijpen, wordt een belangrijke taak.

Ga met ons in discussie

Heb je nog iets toe te voegen? In de community Mobiliteit discussieert Test Aankoop over een 45-tal mobiliteitsthema’s. Praat hier mee.