Auto's

Zone 30 in Brussel: te traag, of juist veilig?

Deel op

Sinds vrijdag 1 januari geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u in bijna heel Brussel. Rijd je toch sneller dan toegelaten, dan kan je dit duur komen te staan. Ga jij akkoord met deze nieuwe maatregel? Deel je mening in onze community.

Het standpunt van de regering is duidelijk: de nieuwe maatregel is in het leven geroepen voor de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Maar de meningen van de Brusselaars zijn sterk verdeeld.

Voorstanders zone 30

  • “Een onbeveiligd zebrapad oversteken in Brussel is altijd een beetje je leven wagen”, reageert Hannes Tahon (30) uit Schaarbeek. “Het is al te vaak gebeurd dat ik halverwege een zebrapad een stap achteruit moet zetten omdat een auto mij anders omver zou hebben gereden. In een zone 30 zullen bestuurders hopelijk beter de overstekende voetganger opmerken. En laat ons hopen dat ze dan ook op hun rem gaan staan.”
  • Mike Desaever (40) uit Brussel doet al zijn verplaatsingen met de fiets en geeft aan dat “de nieuwe 30 km/u-regel een geschikte maatregel is om van Brussel een leefbaardere en veiligere fietsstad te maken”. Ook Hervé Hublet uit Jette deelt als autobestuurder deze mening en vindt de nieuwe verkeersregel “een positieve evolutie voor de fietsveiligheid. Vooral op plaatsen waar fietspaden nog steeds ontbreken”.
  • “In het verkeer kom je ogen tekort: fietsers komen je van alle kanten tegemoet en trams hebben voorrang. Als wagens maar 30 mogen rijden, dan voel ik mij toch veiliger”, zegt Muriel Hertens (45) uit Anderlecht. “Daarentegen stel ik mij wel de vraag wanneer de verkeersborden worden aangepast. En ook mijn GPS geeft nog steeds zone 50 aan.”

Tegenstanders zone 30

  • “Ik woon in Sint-Lambrechts-Woluwe, dat grenst aan de gemeente Schaarbeek waar sinds enkele maanden een snelheidsbeperking geldt van 30 km/u. Sindsdien heb ik al twee bekeuringen ontvangen voor een snelheidsovertreding van 41 km/u. Dat heeft mij € 53 gekost per bekeuring”, klaagt Laurence Van Eyll (46) aan. “Het is onmogelijk om 30 km/u te rijden. Mijn auto verbruikt veel meer brandstof dan vroeger en ik moet noodgedwongen remmen als ik naar beneden rijd. Bovendien is deze maatregel moordend voor de automobielsector want wie wil er nu een auto kopen om zo langzaam te rijden? En tot slot werd de mening van de bevolking niet gevraagd alvorens de maatregel in te voeren. Alweer een belachelijke nieuwe maatregel dus om geld te verdienen op de rug van de belastingbetaler.”
  • Jane Fonteyne (38) uit Molenbeek zegt dat ze voortdurend haar snelheidsmeter in de gaten moet houden. “Ik wil er zeker van zijn dat ik niet te snel rijd, maar zo word ik afgeleid. En eerlijk gezegd is 30 km/u rijden slaapverwekkend.”
  • France Kowalsky uit Sint-Agatha-Berchem vindt deze nieuwe maatregel niet echt nuttig. “Enerzijds bereikt een wagen zelden die snelheid in Brussel door de regelmatige verkeersopstoppingen. Anderzijds is het absurd om de snelheid te beperken op een belangrijke verkeersas eenmaal het verkeer wel kan doorstromen.”

Verdeelde mening

  • “De nadelige gevolgen in geval van een accident zullen beperkter zijn. Maar de ordediensten zouden beter een aanpassingsperiode inlassen want automobilisten zullen zich in eerste instantie blindstaren op hun dashboard om die 30 km/u niet te overschrijden, wat het risico verhoogt op onoplettendheid”, merkt Marc Gonnissen (63) uit Vorst op. Op vlak van luchtvervuiling twijfelt hij of “het rijden aan 30 km/u niet net meer uitstoot veroorzaakt, als gevolg van een hoger motortoerental in een lagere versnelling bij handmatig schakelen”. Hij besluit dat het een “goede zaak is om het autoverkeer in Brussel zoveel mogelijk te beperken”. “Maar in ruil daarvoor moeten alternatieven, zoals het openbaar vervoer, ruim aanwezig en gratis zijn voor Brusselaars en aan een verminderd tarief (met aanbod van transitparkings) voor pendelaars die in Brussel komen werken.”

Boete snelheidsovertreding

Als je de snelheidsbeperking van 30 km/u - die geldt voor meer dan 85 % van het Brusselse grondgebied - aan je laars lapt, weet dan dat deze overtreding je handenvol geld kan kosten. Het totaalbedrag is afhankelijk van waar je rijdt. In de bebouwde kom, meer bepaald in de buurt van scholen en in woonwijken, betaal je meer dan op de andere wegen. Test NL

Geef jouw mening

Ben jij voorstander van deze maatregel, of eerder een fervente tegenstander? Deel jouw mening via onze community.

Al eens overwogen om een nieuwe auto te huren in plaats van te kopen?

Zorgeloos een wagen huren op langere termijn. Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf 199 euro per maand.

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf 199€

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf 260€

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf 246€

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...