Auto's

Zijn rijhulpsystemen de oplossing voor “obese” elektrische wagens?

Deel op

Nieuwe, vaak elektrische wagens zijn meestal zeer goed uitgerust met veiligheidssystemen om ongevallen te vermijden. En dat is nodig, want hun extra gewicht maakt hen ook mogelijk gevaarlijker.

Rijhulpsystemen worden steeds belangrijker in onze wagens. Uit de onderzoeken van Euro NCAP blijkt dat we ze steeds meer terugvinden in recente modellen. Daarmee verhogen ze significant de veiligheid van inzittenden, maar zeker ook van andere weggebruikers.

Remmen en bijsturen

Rijhulpsystemen zorgen voor de zogenoemde “actieve” veiligheid in je wagen, door zelf in te grijpen. Hiervoor moeten ze de situatie rond, en ook in je wagen kunnen inschatten, om vervolgens eventueel in te grijpen. Daarvoor maken de systemen gebruiken van camera’s en sensoren, aangevuld met artificiële intelligentie.

Een systeem dat intussen in nagenoeg elk model is ingebouwd, is het automatisch noodremsysteem. De camera’s die aan de buitenzijde van de wagen zijn ingebouwd registreren een mogelijke noodsituatie (een wagen waarmee een botsing dreigt, een fietser op de rijbaan of een voetganger die plots oversteekt) en het systeem doet de wagen automatisch afremmen. Bij een intelligente snelheidsaanpassing of snelheidsassistent (ISA) monitort een camera dan weer verkeersborden die de snelheidslimieten aangeven om de bestuurder hiervan op de hoogte te houden.

Ook binnenin de wagen houden camera’s een oogje in het zeil. Zo kan er bij sommige modellen een camera in het stuur worden ingebouwd die de beweging van de bestuurder detecteert. Vallen zijn of haar oogleden dicht, dan zal een alarmsignaal klinken of begint het stuur te trillen om de induttende chauffeur bij de les te houden. Werkt dit niet, dan kan het systeem uiteindelijk zelf ingrijpen.

Een systeem van rijstrookondersteuning schiet dan weer in actie als je bv. op de autosnelweg de stippellijn overschrijdt zonder je richtingaanwijzer te gebruiken.

Lees alles over de bestaande rijhulpsystemen in ons dossier.

Elektrische SUV’s scoren goed

Euro NCAP test heel wat nieuwe modellen op hun veiligheidsuitrusting, dus ook op de aanwezigheid van rijhulpsystemen. Uit de laatste tests blijkt dat vooral de elektrische wagens, vaak SUV’s, erg goed met deze systemen zijn uitgerust. Zo scoren zowel de Audi Q4 e-tron, Mazda MX-30, Polestar 2, Skoda Enyaq iV als VW ID.3 en ID.4 80 % of meer voor dit onderdeel, waar bijdraagt aan de vijf sterren die deze modellen in het totaal krijgen voor veiligheid. Een automatische noodrem voor zowel wagens als zwakke weggebruikers, rijstrookondersteuning, een snelheidsassistent en monitoring van de bestuurder zijn hier vaak standaard.

Extra gewicht houdt extra risico in

Dat de elektrische SUV’s goed zijn uitgerust op het vlak van veiligheid, is mogelijk geen overbodige luxe. Uit onderzoek van opnieuw Euro NCAP blijkt immers ook dat deze wagens een stuk zwaarder zijn dan hun conventionele tegenhangers, op benzine of diesel dus. Bij de SUV’s zien we een verschil van 7 % tussen de beide types modellen, bij de compacte SUV’s loopt dit zelfs op tot 24 %. “Met zo’n hoog gewicht zijn ze wel erg veilig voor wie in de wagen zelf zit”, zegt Michiel Van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, “maar voor de zwakke weggebruikers betekenen ze een groter risico. We zien in elk segment van de automarkt dat elektrische wagens zwaarder zijn. Die extra actieve veiligheid is dus absoluut nodig.”

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...