Auto's

Rijden we binnenkort allemaal op waterstof?

Deel op

Binnenkort nog niet, maar misschien wel op middellange termijn. Waterstof heeft zonder twijfel voordelen, maar er zijn nog behoorlijk veel uitdagingen voordat een aanzienlijk deel van ons wagenpark van deze energie zal gebruikmaken.

Elektriciteit staat nog in de kinderschoenen en er is al sprake van waterstof. Er gaat geen week voorbij zonder nieuwe particuliere of publieke investeringen, initiatieven of projecten rond auto's, maar ook fietsen, bussen, boten, treinen en zelfs vliegtuigen die door deze energie worden aangedreven.

Hoe werkt het?

Zeer schematisch is een waterstofauto uitgerust met een reservoir waarin waterstof wordt opgeslagen onder zeer hoge druk. Via een brandstofcel wordt deze gecomprimeerde waterstof omgezet in elektrische energie die de elektromotor aandrijft en het voertuig laat rijden.

De voordelen van deze techniek zijn: geen vervuilende uitstoot (alleen waterdamp komt vrij), een zeer snelle oplaadtijd (vergelijkbaar met een volle tank benzine), een autonomie gelijk aan die van thermische voertuigen, en dit alles onder een geruisloze aandrijving.

Vier uitdagingen te trotseren

Maar dat betekent nog niet dat je morgen op waterstof rijdt. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • Het beperkte aanbod. Op dit moment zijn er slechts twee modellen beschikbaar in België: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Waterstofauto’s van andere fabrikanten worden hier niet op de markt gebracht of blijven in een conceptstadium. Vorig jaar werden er volgens gegevens van de ACEA, de vereniging van Europese automobielfabrikanten, slechts 8 waterstofauto's verkocht in België.
  • De kosten. De prijs van de twee in België verkrijgbare modellen schommelt rond € 80 000! Dit komt door de productiekosten van de brandstofcellen. Een volle tank waterstof kost ongeveer € 60 voor een autonomie van min of meer 600 km.
  • Er is vrijwel geen tankinfrastructuur. Vandaag kan je slechts in twee stations waterstof tanken: in Zaventem en in Halle. Het is onmogelijk om thuis of op het werk te tanken.
  • De impact op het milieu. Hoewel de waterstofauto geen schadelijke stoffen uitstoot, is 95 % van de wereldproductie van waterstof nog steeds zeer milieuonvriendelijk. Deze waterstof wordt in feite geproduceerd door middel van dampvorming, dat wil zeggen door het kraken van de methaanmoleculen in aardgas met water. Bij dit proces komt 10 kilogram CO2 vrij voor elke kilogram geproduceerde waterstof. Waterstof kan ook worden opgewekt door middel van elektrolyse, maar dan zou de gebruikte elektriciteit wel groen moeten zijn.

Dit alles maakt dat sommige mensen zeggen dat waterstof meer een utopie is dan een oplossing voor de toekomst. De tijd zal uitwijzen wie er gelijk heeft.

De juiste motor kiezen

Als je twijfelt tussen een benzine-, diesel-, hybride, elektrische of waterstofmotor voor jouw volgende voertuig, raadpleeg dan ons dossier Welk type motor kies je best voor je nieuwe auto?

Al eens overwogen om een nieuwe auto te huren in plaats van te kopen?

Zorgeloos een wagen huren op langere termijn. Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf 199 euro per maand.

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge
FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf 199€

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort
Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf 260€

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf 246€

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...