Auto's

Mark Pecqueur: "Ik ben ervan overtuigd dat waterstof de grote doorbraak is"

Deel op

“Elektrische auto's zullen op termijn benzinewagens vervangen. En vloeibare waterstof biedt evenveel autonomie en vermogen als diesel vandaag." Docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas Morehogeschool over hoe we ons in de toekomst zullen voortbewegen.

Twee belangrijke trends zullen ons autogebruik veranderen. Eén: we gaan naar een nul-emissiesamenleving. En twee: we gaan de auto voor ons laten rijden. De eerste evolutie leidt ons in de richting van waterstof en elektrische auto's. De tweede naar geautomatiseerde rijsystemen. Die worden steeds vaker gebruikt. Bijvoorbeeld bij comma.ai, dat nu al een revolutionaire kit aanbiedt om bestaande auto’s autonoom te laten rijden. Via een camera onder de binnenspiegel, verbonden met de On Board Diagnostics van je auto en een meegeleverd doosje vol elektronica en software, kan je een wagen automatisch laten sturen, versnellen en remmen binnen zijn rijstrook.

De mobiliteit zoals we ze nu kennen, zal compleet door elkaar worden geschud door ‘autonoom rijden’ want als auto’s voortaan automatisch rijden, dan verdwijnt de reden om ze te kopen. Waarom zou je immers geld uitgeven aan een dure wagen die grotendeels op je oprit staat te "wachten", als je in een mum van tijd een auto kan bestellen via een handige applicatie op je smartphone.

- Denkt u dat Jan Modaal ook snel autonoom zal rijden?

Dit is een vraag die ik vaak krijg tijdens lezingen en trainingen. Dankzij de huidige technologie circuleren er nu al zelfrijdende voertuigen. Kijk maar naar het wagenpark van Waymo dat in de Verenigde Staten toch al een tweetal jaar autonoom rijdt. En truckfabrikant Daimler heeft in september 2019 een autonome vrachtwagen gelanceerd in Virginia, in de VS.

Lees verder onder de foto Mark Pecqueur 1200x800 Mark Pecqueur is sinds 2013 docent autotechnologie en onderzoeker op de De Nayer campus van Thomas More in Sint-Katelijne-Waver. Daarnaast is hij een begeesterd spreker met een grondige kennis over de verschillende mobiliteitsaspecten, autotechniek, energie en waterstoftechnologie.

- Welke voordelen bieden autonome voertuigen?

Een automatisch vervoermiddel maakt geen fouten. Zulke voertuigen zullen het aantal verkeersslachtoffers flink doen dalen. Bovendien kan je een autonoom voertuig 24/7 inzetten zonder chauffeur.

- Waarom rollen autonome voertuigen vandaag nog niet massaal van de band?

China grijpt in elk geval elke mogelijkheid aan om praktijkervaring op te doen. Tijdens de lockdown in Wuhan heeft het Chinese bedrijf Apollo autonome shuttles ingezet om eten te verdelen, zodat de inwoners niet zelf naar de winkel moesten.

In Europa staan we minder ver omdat het juridische kader mogelijk pas tegen 2025 klaar is. Dan zullen er veel Europese initiatieven moeten ontstaan, als we niet overspoeld willen worden door Amerikaanse en Chinese technologie. Gelukkig hebben we al enkele Europese constructeurs, zoals Bosch, die sterk inzetten op onder meer sensortechnologie.

- Gaan benzine en diesel snel verdwijnen, denkt u?

Neen, er zijn toepassingen waarvoor we nog vrij lang diesel nodig zullen hebben. Maar de richting is duidelijk: we evolueren naar zero-emissie, vooral dankzij elektrische wagens en voertuigen op waterstof. Beide stoten immers geen CO2 uit. Nog beter is het wanneer de elektriciteit die nodig is voor de productie van die voertuigen, ook CO2-vrij is opgewekt.

Ik denk dat benzinewagens zullen worden vervangen door elektrische voertuigen en dieselwagens door waterstofauto’s.

- Waar staan we in België als het om waterstofaangedreven vervoer gaat?

Het Belgische Van Hool heeft een grote ervaring met het bouwen van onder andere autobussen op waterstof. Daarnaast heb je in ons land ook bedrijven die al vele jaren bezig zijn met de uitbouw van waterstofmotoren, of -generatoren, want om elektriciteit te leveren zonder emissie heb je een waterstofgenerator nodig.

België gebruikt minder waterstofaangedreven voertuigen dan sommige andere Europese landen. In Zwitserland rijden vrachtwagens van Hyundai op waterstof. En het Nederlandse Holthausen levert niet alleen vrachtwagens op waterstof, maar ook huisvuilwagens en bestelwagens. België zal heel snel moeten schakelen om niet achterop te raken. Europa heeft bepaald dat de lidstaten meer moeten inzetten op waterstofmobiliteit, maar de bedragen die daarvoor ter beschikking worden gesteld, zijn bedroevend laag. Zeker in vergelijking met China waar één Chinese constructeur alleen al investeringen in waterstof aankondigde ter waarde van € 14,5 miljard.

- Rijden er al waterstofauto's rond in België?

Je kunt hier een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo kopen. Er rijden ook waterstofbussen, bijvoorbeeld bij De Lijn. De NMBS heeft nog geen concrete plannen, maar de MIVB Brussel toont wel grote interesse.

Onlangs heeft Mercedes aangekondigd om binnen drie jaar een vrachtwagen op waterstof op de markt te brengen en die zal vervolgens ook naar België komen. En ABC in Gent, een motorenfabrikant, maakte een viertal weken geleden bekend dat het samen met rederij CMB motoren op waterstof zal bouwen voor grote zeeschepen.

Lees verder onder de foto bus1200x800

- Waarom schakelen we eigenlijk niet onmiddellijk over op waterstof- en elektrische auto’s?

Voor wat waterstof betreft, zit er een enorm potentieel in België. In Vlaanderen stoten we met de petrochemische industrie duizenden kilogram waterstof per uur de lucht in. Als je weet dat een auto met 1 kg waterstof ongeveer 100 km rijdt, dan betekent dit dat wij miljarden kilometers per jaar emissievrij de lucht injagen. We zouden die verkwiste waterstof nuttig kunnen verwerken. Helaas is het huidige aanbod van waterstoftankstations vandaag te beperkt en worden vergunningen niet snel genoeg toegekend.

Dit heikel punt zou kunnen verdwijnen indien de vraag naar waterstof toeneemt. Waterstofvrachtwagens kunnen hier mogelijk verandering in brengen. Als morgen een transportbedrijf met tien trekkers voor honderden kilogram waterstof per week afneemt, dan wordt het businessmodel interessanter. Een waterstoftankstation bouwen voor auto’s die 5 kg waterstof tanken per keer is de serieuze investering niet waard. Vrachtwagens die 120 kg waterstof tanken, kunnen daarentegen wel het verschil maken.

Maar zelfs al stijgt het aanbod waterstofstations en elektrische laadpalen, de regering moet wel nog een manier vinden om alternatieve inkomsten te genereren. Want stel dat we morgen overschakelen op waterstof- en elektrische auto’s, dan zal onze overheid miljarden euro's mislopen aan inkomsten uit btw en accijnzen op fossiele brandstoffen.

- Wat zijn de verschillende regeringen van plan op dit gebied?

De federale regering heeft relatief weinig bevoegdheden op vlak van mobiliteit. Heel veel aspecten zijn geregionaliseerd, wat leidt tot behoorlijke verschillen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De regeerakkoorden laten uitschijnen dat er verandering moet komen richting een duurzame mobiliteit. Maar het is nog afwachten hoe dit in de praktijk zal worden omgezet.

- Waterstofauto’s zouden duurder en minder duurzaam zijn dan de elektrische variant…

Het rendement is uiteraard lager als je eerst van elektriciteit waterstof maakt, en daarna met die waterstof voertuigen aandrijft. Maar rendement speelt geen rol. Er is zon genoeg. Met 1 % van de zonne-energie en 2 % rendement kunnen we alles doen wat we nu doen in de wereld. Bovendien heb je voor het bouwen van waterstofmotoren geen zeldzame materialen nodig. Voor batterijen in elektrische auto’s daarentegen wel.

- Zou u kiezen voor een waterstofauto of voor een elektrische?

Vloeibare waterstof biedt dezelfde autonomie en vermogen als diesel vandaag. Daarom ben ik ervan overtuigd dat waterstof de grote doorbraak zal zijn. Een elektrische wagen is ook heel goed, maar dan met een kleinere batterij, zodat je de wagen gemakkelijk kan opladen aan een simpel stopcontact. Zo is er geen probleem met de laadinfrastructuur. De Microlino is zo'n klein elektrisch wagentje. Of er is de Chinese NIO: een grote auto, maar hij wordt geleverd met een kleine én een grote batterij. Bij lange afstanden kan de kleine batterij tijdelijk worden gewisseld met de grote. Zulke concepten maken het verschil.

Ecorijden met MILE21

Wil je weten hoe groen je zelf rijdt? Ontdek dan ons MILE21-platform.

Al eens overwogen om een nieuwe auto te huren in plaats van te kopen?

Zorgeloos een wagen huren op langere termijn. Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf 199 euro per maand.

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge
FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf 199€

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort
Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf 260€

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf 246€

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...