De vertraging bleek te wijten aan technische studies die later konden worden afgerond dan gepland en aan de gezondheidscrisis. Vervelend, gezien ook Wallonië zich heeft geëngageerd om het aantal verkeersdoden tegen 2050 op nul te brengen. En gezien we op de website “Wallonie Infrastructures” lezen dat “de flitspalen als doel hebben om het aantal ongevallen te doen dalen die gelinkt zijn aan een niet aangepaste snelheid”.
Ook de federale politie is betrokken
De federale politie installeert een dertigtal nieuwe camera’s met trajectcontrole op autosnelwegen en op secundaire wegen onder hun haar bevoegdheid. Helaas is er geen enkele communicatie geweest omtrent de plaats waar die wordt of werd geplaatst en het moment dat ze al dan niet in gebruik werden genomen.
Coyote of Waze niet altijd betrouwbaar
Verkeersapps als Coyote en Waze geven altijd een melding als je in de buurt komt van een flitspaal, maar soms zullen die dus nog niet actief zijn, ook al zouden ze tegen het einde van het jaar allemaal moeten werken. Hoe dan ook is het natuurlijk altijd aangewezen om de toegelaten snelheid te respecteren. Door je snelheid te matigen, verbruik je ook meteen minder. Over zuiniger rijden lees je hier meer.