Auto's

Waarom je niet met elke elektrische auto kunt snelladen

Deel op

Om lange afstanden te kunnen afleggen met een elektrische auto, zal het belangrijk zijn om snel te kunnen bijladen. Daarmee zou het soms nog beperkte rijbereik enigszins kunnen worden gecompenseerd. Maar in de praktijk blijkt niet elke auto geschikt voor zo’n snellaadbeurt.

Het rijbereik van een elektrische wagen is nog steeds een teer punt (zie ook ons artikel over de batterij). Maar de oplossing voor dit probleem zou al bestaan: het snelladen. Wagen een kwartiertje aan de laadpaal, en je kunt weer verder. Toch? In de praktijk blijkt dat niet zo simpel.

Powershot tot 350kW

Snelladen, dat betekent dat je batterij veel energie krijgt op korte tijd. Het stopcontact bij je thuis heeft een vermogen van 3,7 of 7,4 kW. Daarmee duurt het een hele tijd om je batterij op te laden. Maar ook een laadpaal bij je thuis, van doorgaans 11 kW, heeft wel enkele uren nodig.

Theoretisch gezien kun je de term snelladen gebruiken voor het laden van 20 kW, maar in de praktijk spreken we er veeleer van bij een laadvermogen van 70 kW tot 150 kW. Als je kunt snelladen, dan is je batterij doorgaans in een uurtje vol, afhankelijk van de batterijcapaciteit.

Ga je boven dat piekvermogen van 150 kW, tot zelfs 350 kW dan zit je bij de “superchargers”, met gekoelde laadkabels om niet oververhit te geraken. Die superchargers komen vooralsnog enkel voor in het laadnetwerk van Tesla.

Batterij niet overladen

Het probleem is dat slechts een gedeelte van de elektrische wagens geschikt is om te snelladen. Dit heeft alles te maken met de batterij die ze hebben ingebouwd. Het managementsysteem van die batterij moet er steeds over waken dat de batterij niet wordt overbelast. Elke accu heeft een zeker comforttemperatuur waarbinnen ze het best werkt, en kan lijden onder “stressfactoren” zoals een te lage temperatuur of een te hoge temperatuur door overbelasting.

Dat laatste kan dus gebeuren bij een heel aantal batterijen, voornamelijk van kleinere of oudere modellen. Zo voelt de batterij van een Nissan Leaf zich het best bij een laadvermogen tot 47 kW. Bij de Renault Zoë is dit zo’n 45 kW, bij de Opel Ampera-e kun je gaan tot 55 kW. Koppel je die aan een laadpaal die 100 of meer kW geeft, dan zal de batterij het vermogen sowieso slechts gedeeltelijk benutten.

Bij andere modellen is dit niet zo: bij een Mercedes EQC 400 mag het laadvermogen al oplopen tot 109 kW, een Audi E-tron voelt zich nog steeds opperbest bij 149 kW. Die laatste modellen kunnen dus veel sneller hun batterijcapaciteit opbouwen. Bovendien is het laadvermogen niet over de hele oplaadcyclus constant. In het begin gaat het opladen veel sneller dan wanneer de batterij al voor bv. 80 % is opgeladen. Hoe die laadcyclus precies evolueert, verschilt van wagen tot wagen en heeft ook een invloed op de duur van de cyclus.

Herladen wanneer je kan of geduld oefenen

Sommige elektrische wagens zijn er dus niet op gebouwd om te snelladen. Ga je een auto met een batterij die slechts geschikt is voor een kleiner laadvermogen toch aan een snellaadpaal koppelen, dan zal het laadvermogen van die paal niet optimaal worden benut en zal je batterij bovendien te lijden hebben onder de overbelasting en hierdoor minder lang meegaan. Toch hoeft dit geen ramp te zijn. Voor het overgrote deel van de verplaatsingen die we als Belg maken, volstaat het rijbereik van een elektrische auto ruimschoots en kun je tijdig herladen, hetzij thuis, hetzij op je werk of aan een gewone laadpaal. Als je echt een lange trip wilt maken, zul je je goed moet informeren over de laadkarakteristieken van je wagen en zul je met veel elektrische modellen sowieso een lange pauze of extra nacht moeten inplannen om bij te laden.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...