Auto's

Volkswagen ID.3: het oog wil ook wat

Deel op

Met de komst van de ID.3 breekt een nieuw, elektrisch aangedreven toekomst aan. Maar als je een auto van meer dan € 35 000 hebt, wil je dat ook wel voelen als je erin plaatsneemt.

De Volkswagen ID.3 is een model waarvan veel werd verwacht bij de lancering. Het model zou in het rijtje passen van iconische modellen als de Beetle en de Golf. Om te beginnen onderging de ID.3 al de nodige crashtests, en dat deed hij met verve. Maar hoe rijdt hij?

Geen prematuurtje

De ID.3 werd volledig nieuw ontwikkeld door de ingenieurs in Wolfsburg. Hier dus geen elektrificatie van een bestaand model met verbrandingsmotor, maar wel een nieuw onderstel en volledig nieuwe elektromotor. Daarbij werd duidelijk niet overhaast tewerk gegaan. De aandrijving van de achterwielen door de motor resulteert in een erg vlotte rijervaring. De ID.3 laat zich bovendien vlot besturen en is goed te manoeuvreren, met een draaicirkel van iets meer dan 10 meter. Ook het verbruik is met 19,3 kWh per 100 km vrij goed. Dit stijgt wel bij lage temperaturen, waardoor het rijbereik onder de 300 km zakt. Maar voor je dagelijkse verplaatsingen blijft dit ruim voldoende. Je kunt bovendien de manier van energierecuperatie laten variëren van de verkeerssituatie, wat prima werkt en de energie-efficiëntie ten goede komt.

Teleurgesteld achter het stuur

Dat de ID.3 prima en zuinig rijdt, is uiteraard uitstekend nieuws. Maar die prestaties verliezen heel wat van hun glans als je effectief achter het stuur plaatsneemt. Als je in een gloednieuw model stapt dat een nieuw tijdperk inluidt, wil je dat als bestuurder ook effectief voelen. En als dan blijkt dat het interieur is opgetrokken uit vrij goedkoop materiaal met een goedkope afwerking, dan heb je die speciale ervaring absoluut niet. Ook de knoppen op het stuurwiel en in de middenconsole vinden we maar weinig praktisch. De aangename en goede binnen- en buitenverlichting compenseren wel wat, maar zeker niet voldoende. De passie die wel merkbaar is bij de aandrijving, werd hier niet doorgetrokken. Zonde.

Daarbij komt nog dat de software in de wagen waarmee wij op pad waren niet op punt stond. Dan weer was er een probleem met de boordcomputer, dan met de verwarming, dan met de rijmodus … Ook de getoonde info op de displays is voor verbetering vatbaar. VW belooft beterschap met binnenkort een grote update die het systeem stabieler en betrouwbaarder zou moeten maken, maar dat is dus afwachten.

Positief, onder voorwaarden

De VW ID.3 is veilig, vlot en zuinig. Dat op zich maakt hem al tot een goede auto. Maar daarvoor betaal je wel ruim € 35 000, en daarvoor willen we toch dat ietsje meer. Afwachten of en hoe snel die upgrade er komt.

Ben je zelf op zoek naar een (elektrische) wagen, dan vind je in onze koopwijzer het geschikte model op basis van de criteria die voor jou belangrijk zijn.

Al eens overwogen om een nieuwe auto te huren in plaats van te kopen?

Zorgeloos een wagen huren op langere termijn. Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf 199 euro per maand.

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf 199€

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf 260€

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf 246€

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...