Auto's

Veiligheidseisen nekken bestverkochte wagen in Europa

Deel op

De Dacia Sandero is erg populair, vooral door zijn lage prijs. Maar die lage prijs is slechts te danken aan een vrij Spartaanse uitrusting, zeker op het vlak van veiligheid. En net op dat vlak verwachten we stilaan toch net iets meer.

Een automatisch noodremsysteem, blindehoekdetecte, een rijstrookassistent … Onze wagens zijn steeds meer uitgerust met systemen die waarschuwen of zelfs het stuur overnemen wanneer er zich een precaire situatie aandient. Dit kon je al lezen in ons dossier. De eisen op dat vlak liggen dan ook steeds hoger, en niet alle wagens blijken daar aan te voldoen.

Dacia Sandero gebuisd

Euro NCAP heeft opnieuw enkele recente modellen aan een veiligheidstest onderworpen. De organisatie, die samenwerkt met Test Aankoop, nam dit keer de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4, beiden elektrische modellen, onder de loep, en daarnaast de nieuwe Dacia Sandero. Die laatste is al enkele jaren de best verkochte wagen in Europa, met de erg gunstige prijs als belangrijk verkoopsargument.

Maar in deze test scoort het Dacia-model allerminst goed. Hij behaalt slechts twee van de vijf sterren. Als je in de wagen zit, moet je je niet meteen onveilig voelen, maar het is vooral de bescherming van zwakke weggebruikers en de uitrusting om aanrijdingen te vermijden die tekortschiet. Zo word je als voetganger niet voldoende beschermd als je na een aanrijding met je hoofd terechtkomt op de onderkant van de voorruit of op de pijlers van de voorruit. Maar zeker ook het bekken is erg kwetsbaar door het ontwerp van het front van de wagen.

Veiligheidssystemen ontbreken of werken niet naar behoren

Waarop de Sandero ook allerminst goed scoort, is op het vlak van veiligheidssystemen. Zo merkt het automatische noodremsysteem niet op wanneer er, bij het achteruitrijden, een voetganger achter de wagen staat. De intelligente snelheidsassistent, die de snelheid automatisch aanpast als je in bv. een zone 50 komt, werkt maar zeer middelmatig. Systemen om je op de juiste rijstrook te houden of om na te gaan of je als chauffeur nog bij de les bent (m.b.v. een camera of sensoren aan het stuur) zijn niet aanwezig. Enkel de automatische noodrem als een aanrijding met een andere wagen dreigt, lijkt behoorlijk te werken.

De lage prijs van de Dacia Sandero heeft dus een prijs op het vlak van veiligheid, en dan vooral die van medeweggebruikers en zwakke weggebruikers. We hopen dan ook dat Dacia hier bij een nieuwe update van dit model wel in investeert.

Wil je de volledige resultaten van de test raadplegen, ga dan naar de site van Euro NCAP.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...