Auto's

Opinie: de lessen die ik al leerde als EV-rijder

Deel op

Frank Demets is hoofdredacteur van Test Aankoop editorial en fervent elektrisch chauffeur. Hij reageert op de commotie die ontstond n.a.v. onze recente video over elektrisch rijden.

Altijd ontroerend, de passie van early adopters over de technologieën die ze aanhangen. Zoals de fans van elektrisch autorijden. En ik kan het weten, want ik ben er zelf één. Mijn Tesla Model 3 is vorig jaar in september geleverd, rechtstreeks van de boot. Sindsdien toer ik elektrisch door het land. Elke dag gaat mijn auto aan de laadpaal, en bij lange ritten worden keurig snellladers en andere oplaadpunten ingepland. De fans van elektrisch rijden hebben gelijk: elektrisch rijden is niet alleen fantastisch en het hoeft nauwelijks problemen te geven. Tenminste: als je je hoofd erbij houdt. En laat dat nu net het punt zijn van de reportage die wij rond elektrisch rijden hebben willen maken.

Ik weet nog toen ik, niet eerder dan deze zomer, zelf voor het eerst elektrisch ging rijden. Ik ging een testwagen afhalen in Zaventem, en zag een ‘bereik van 300 kilometer’ op de teller. Even een plezierritje richting Kortrijk gemaakt – je moet zo’n auto testen, toch? – om hem daar een uurtje aan het stopcontact te leggen. 60 minuten of zo later was mijn bereik verhoogd met een volle vijf kilometer. Met heftig kloppend hart naar huis in Oost-Vlaanderen gereden, terwijl ik het bereik zienderogen zag slinken. Ik spiedde kilometerslang naar laadpalen en andere oplaadpunten, maar passeerde er geen een. Dus reed ik mijn straat in met een bereik van minder dan tien kilometer.

Er zijn drie laadpalen in de buurt van waar ik woon. Ik heb ze alledrie geprobeerd – geen enkele scheen te werken. Het was niet de schuld van de laadpalen, maar de mijne: nooit de moeite genomen om te lezen hoe zo’n ding werkt, en toen ik er gestresst vóór parkeerde, kreeg ik het ding niet aan de praat omdat ik de handelingen in de verkeerde volgorde deed. Uiteindelijk heb ik bij de vierde poging aan een – trage – laadpaal de batterij voor een kwart kunnen opladen. Ik ben noodgedwongen op restaurant gegaan – dat kon toen nog – zodat de wagen toch een beetje tijd had om zichzelf te rechargen. Ik kan je verzekeren: ik droeg die dag geen hartslagmeter, en gelukkig maar, want zijn batterij was ongetwijfeld door het glas gegaan.

Had ik dat kunnen vermijden? Natuurlijk wel. Elektrische wagens hebben routeberekeningen, hun GPS’en leiden je feilloos naar laadpalen en snelladers – een paar dagen na mijn stressmomentje ontdekte ik er eentje op minder dan een kilometer van de plek waar ik de auto voor het eerst aan de stekker legde, met 5 kilometer extra autonomie tot gevolg. Ik was stomweg langs de Supercharger gereden op de heenweg. Maar ik ben blij daar blij om, want het leverde een geweldige les in elektrisch rijden op.

Want laten we wel wezen: elektrisch rijden is fantastisch. De rij-ervaring is top, de snufjes in de wagen zijn ook super. Maar zelfs de ferventste EV-fan kan onmogelijk ontkennen dat elektrisch rijden een mind shift vergt. Je moet je ritten beter voorbereiden, opladen waar het kan, liefst zorgen dat je over een laadpaal en driefasige stroom beschikt, en zonnepanelen op je dak helpt ook. En als je dat allemaal verzuimt, en als een benzine- of dieselrijder over autorijden denkt, kan je er donder op zeggen dat je vroeg of laat stressend aan een of andere laadpaal staat te klooien met je teller in het rood. Als je de laadpaal haalt, tenminste, want de infrastructuur voor EV-chauffeurs is bij lange na niet wat ze is voor benzine- en dieselrijders.

Als de reportage één doel had, dan wel om dat duidelijk te maken voor al wie de aankoop van een elektrische auto overweegt. Tot de infrastructuur een vlucht neemt, ben je als elektrisch rijder altijd een beetje pionier (en dat is niet eens zo’n onaangenaam gevoel). Dan houd je er best je kopje bij. Een probleem is dat niet: het is als schakelen in je oude wagen – je doet het meestal zonder dat je erbij stilstaat. Maar als je een consumentenorganisatie bent, past het wel om kandidaat-EV’ers daarop te wijzen (en en passant ook de overheid, die voor de infrastructuur moet zorgen). Dat is exact wat we gedaan hebben, en ik, als EV-rijder, sta daar nog altijd vierkant achter. Alle polemiek ten spijt.

Bekijk hier de video over de elektrische rit die onze reporter maakte, en lees hier de reactie van de elektrische chauffeurs van EV Belgium.

Lease zorgeloos je nieuwe wagen

Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf € 199 per maand

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf € 199

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf € 246

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...