Auto's

Nieuw uitstootschandaal rond plug-in hybride? Enige nuance is vereist

Deel op

Is er, na Dieselgate, een nieuw uitstootschandaal in de maak in de autowereld? Steeds meer wordt duidelijk dat plug-in hybrides lang niet zo zuinig zijn als fabrikanten beweren.

Plug-in hybridewagens gaan als zoete broodjes over de toonbank: dit jaar zijn er al meer dan 35 000 ingeschreven in België, een derde meer dan in 2019. Maar we zien ook steeds meer berichten dat dit type wagen helemaal niet zo milieuvriendelijk is als wordt gedacht of beweerd. En dat ligt zowel aan de fabrikant als aan de gebruiker.

Tot 2,5 keer meer uitstoot

Voor onze autotests laten we steeds de uitstoot van de verschillende modellen meten in een Duits labo. En de resultaten voor plug-in hybrides zijn duidelijk: in werkelijkheid stoten ze gemiddeld zo’n 2,5 keer meer uit dan wat de fabrikanten beweren. Een Toyota Prius zou in de plug-in-variant een verbruik hebben van 1 liter per 100 km, maar komt in realiteit uit op 2,5 liter. Kia Niro 1.6 GDI gaat van 1,3 naar 3,75 liter, BMW X3 xDrive30e van 2,1 naar 5,29 liter. De cijfers liggen dus veel hoger dan wordt voorgespiegeld.

Amper elektrische kilometers

Dat de fabrikanten zo’n laag getal mogen opgeven als officieel verbruik, heeft verschillende oorzaken. Zo is de testmethode in officiële labo’s erg gunstig voor dit type wagen, zegt onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh. Hier wordt gebruik gemaakt van een gebruiksfactor die aangeeft hoeveel kilometer de wagen gemiddeld elektrisch aflegt. “Die factor bedraagt nu 69 %, terwijl plug-in-wagens in werkelijkheid gemiddeld slechts 37 % van hun kilometers elektrisch rijden. En bij bedrijfswagens ligt dit zelfs maar op 20 %”, geeft Mestdagh aan.

Laadkabel uit de kast en grotere elektromotoren

Dat een bedrijfswagen amper elektrisch rijdt en dus veel meer verbruikt dan aangenomen, heeft volgens Mestdagh verschillende redenen. “Werknemers laten het vaak na om hun batterij geregeld op te laden en vinden het nog altijd gemakkelijker, en goedkoper, om te gaan tanken met de tankkaart van hun werkgever.”

Toch hebben niet alleen gebruikers boter op het hoofd. “Fabrikanten zouden hun elektromotoren groter moeten maken en hun benzinemotoren kleiner. En ze moeten ervoor zorgen dat de verbrandingsmotor niet constant aanslaat, bv. wanneer je de ruiten ontdooit”, aldus Mestdagh nog. “Als je echt zo vaak mogelijk oplaadt en zo’n hybride wagen gebruikt waarvoor hij is gemaakt, d.w.z. kortere afstanden waarbij de batterij ook wat remenergie kan recupereren, dan kun je echt op een laag verbruik uitkomen. Rijd je enkel autostrade, dan is dit echt geen goede keuze.”

Ook ons rijgedrag heeft een grote invloed op het verbruik van onze auto's. Hoe je tot 30 % brandstof en evenveel uitstoot kunt besparen, vind je in ons dossier.

Volg je verbruik via MILE21

Ben je zelf benieuwd hoe ver jouw echte verbruik is verwijderd van het verbruik dat door de constructeur is opgegeven? Registreer je dan op het platform MILE21. Daar kun je jouw wagen registreren, het verbruik opvolgen en dan vergelijken met het verbruik van chauffeurs die met hetzelfde model rijden en met andere wagens.

Ben je op zoek naar een nieuwe, betrouwbare en zuinige wagen? Zoek dan welk model het best hij jou past in onze koopwijzer auto’s.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...