Auto's

Na de elektrische roadtrip: welke conclusies zijn echt van belang?

Deel op

Onze roadtrip met een elektrische wagen deed heel wat stof opwaaien. Wij wilden vooral de huidige manco’s op het vlak van elektrisch rijden blootleggen, om zo stappen vooruit te kunnen zetten naar emissievrij transport.

Het wordt druk op de Signal de Botrange, de komende dagen. Dat blijkt alleszins uit alle reacties die we kregen op de video die we eerder deze week lanceerden. Onze roadtrip van de kust naar de Hoge Venen liep inderdaad niet van een leien dakje, en heel wat EV-rijders staan te springen om aan te tonen dat het “beter” kan. Maar wat wilden we eigenlijk bereiken met deze video?

Dicht bij onze lezers

“Dicht bij u”, is een onderdeel van de missie van Test Aankoop. Als consumentenorganisatie zijn we bezig met de onderwerpen waar onze abonnees mee bezig zijn. Dat die abonnees geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden en hierin een toekomst zien, dat blijkt uit de vele vragen die we hierover krijgen. Maar het blijkt evenzeer dat er nog veel onduidelijkheid is en dat mensen zich nog niet altijd goed kunnen voorstellen hoe het dagelijks vervoer met een elektrische wagen er in de praktijk uit zal zien. Kun je aan een gewoon stopcontact opladen? Hoeveel rijbereik heb je? Hoe snel kun je bijladen? Op die vragen probeerde onze reportage een antwoord te geven.

Wallbox is nodig

“Kun je je elektrische auto thuis aan het stopcontact opladen?”. Dat is een vraag die we erg veel krijgen. Omdat het goedkoper is, of omdat veel mensen zonnepanelen hebben en deze groene stroom willen gebruiken voor hun EV. Het antwoord is “ja, maar …”. Technisch gezien is het mogelijk om je auto op te laden door de laadkabel aan te sluiten op een gewoon stopcontact, maar het is niet de beste optie. Het gaat immers erg traag: per uur opladen krijg je er hooguit zo’n 10 km rijbereik bij, wat betekent dat je al een dag moet laden als er een flinke trip op de agenda staat. Nee, het best investeer je dus in een eigen laadpaal of wallbox in je garage, op je oprit of onder je carport. Die geeft tot 50 km rijbereik per uur laden. Uiteraard is dit een extra investering van enkele honderden euro’s, maar het zal je veel kopzorgen besparen. Sommige merken installeren ook een wallbox gratis bij aankoop van een van hun elektrische modellen.

Door aan een gewoon stopcontact op te laden voordat we op roadtrip gingen, hebben we dus een belangrijk element van elektrisch rijden willen aankaarten.

Rijbereik daalt (te) snel

Dat het rijbereik van je elektrische auto, eenmaal onderweg, snel kan dalen, dat bleek al uit onderzoek in het verleden, niet alleen van Test Aankoop. Dat die autonomie sneller daalt bij hoge snelheid en bij lage temperaturen, werd ook al meermaals aangetoond. Dit bleek ook uit de reportage.

Onderweg bijladen zou soelaas moeten bieden, maar de mogelijkheden blijken al te zeer versnipperd, met verschillende aanbieders, verschillende badges en apps. Ook de tarieven die je betaalt zijn vaak niet duidelijk en vaak erg hoog. Ook dat blijkt duidelijk uit de reportage. “Maak de rit met een Tesla, en je hebt een heel netwerk van superchargers ter beschikking”, kregen we vaak als reactie. Klopt, maar ook met een “gewone” elektrische auto zou je toch vlot moeten kunnen herladen, vinden wij.

Voluit voor emissievrij

Wie er regelmatig onze publicaties op naslaat, weet dat we achter de switch naar emissievrij rijden staan en dat we de voordelen van elektrische auto’s al geregeld hebben belicht, net omdat we weten dat veel abonnees wat wantrouwig staan tegenover deze wagens. Met deze roadtrip wilden we enkele problemen op het vlak van elektrisch rijden aankaarten, vooral op het vlak van laadinfrastructuur, en de bevoegde instanties wakker schudden. Dat is gezien, de reacties op verschillende niveau’s, zeker gelukt.

De video gemist? Bekijk hem hier.

Embedded content: https://youtu.be/aQRqO62g1Rs

Lease zorgeloos je nieuwe wagen

Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf € 199 per maand

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf € 199

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf € 246

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...