Auto's

LEZ: wat verandert er door de nieuwe maatregel?

Deel op

Om de overgang naar zachte mobiliteit te versnellen en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, zullen Euro 4-voertuigen die diesel als brandstof gebruiken vanaf 1 januari 2022 niet meer in de Brusselse lage-emissiezone mogen rijden. Voor benzinevoertuigen verandert er voorlopig niets, daar blijft het verbod beperkt tot Euro 1-voertuigen. Een beslissing die aansluit bij de planning van de LEZ (Low Emission Zone), die op 24 juni 2021 door de regionale regering is goedgekeurd.

De euronorm (van 0 tot en met 6, binnenkort in een nieuwe versie ‘7’ nog verder verstrengd) die berekend wordt op basis van de brandstof en de leeftijd van een voertuig, wordt gebruikt om te bepalen of het voertuig voldoet aan de milieueisen om in de lage-emissiezone te rijden. Hoe ouder het voertuig, hoe lager de norm en hoe minder milieuvriendelijk het is.

Sinds de invoering in Brussel in 2018 heeft de LEZ de concentratie van stikstofdioxide in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met 10 % verminderd, alsook de CO2-uitstoot met 75 %, vroeger was dit 65 %. Een maatregel die niet alleen gunstig is voor het milieu, maar vooral ook voor de gezondheid van de Brusselaars: 25 % minder CO2-gerelateerde ziekten en 100 tot 110 minder vroegtijdige sterfgevallen per jaar.

9 % van de auto’s verboden in de Brusselse LEZ vanaf 2022

Vanaf 1 januari volgend jaar zullen deze nieuwe maatregelen van toepassing zijn op alle Euro 4-voertuigen met dieselbrandstof - wagens die tussen 2006 en 2010 zijn aangekocht. In de praktijk betekent dit dat ze, net zoals oudere voertuigen, niet meer in de lage-emissiezone mogen rondrijden, tenzij je over een vrijstelling beschikt of een dagpas. Deze nieuwe maatregel heeft betrekking op 35 700 wagens, ofwel 9 % van het Brusselse wagenpark.

Welke gevolgen voor je mobiliteitsgewoonten?

Hoewel 31 % van de autoritten binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt afgelegd met thermische wagens, waarvan de helft met dieselvoertuigen, zien we een bijzonder snelle ontwikkeling van elektrische auto’s, ook al gaat het momenteel nog maar om 3 %. Bovendien is de verkoop van hybride voertuigen verdubbeld, een bewijs dat de verwachtingen op het gebied van mobiliteit aan het evolueren zijn.

Om deze overgang in goede banen te leiden en te voorkomen dat autobestuurders er de dupe van worden, heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verschillende maatregelen genomen, zoals de ontwikkeling van een oplaadnetwerk voor elektrische wagens, een betere toegang tot het openbaar vervoer, een systeem van premies voor sommige werknemers tot € 3 000 voor de vervanging van hun bedrijfsvoertuig van categorie N1, alsook extra steun voor de vernieuwing van het wagenpark voor bedrijven.

Voor particulieren heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de Brussel'Air-premie in het leven geroepen, waarmee je een jaarabonnement op de MIVB kunt krijgen, een fietspremie of een Cambio-kaart in ruil voor de schrapping van je nummerplaat bij de DIV.

Als je van plan bent om jouw oude auto te vervangen door een recente die voldoet aan de nieuwe Brusselse emissienormen, bezoek dan onze koopwijzer auto’s.

NAAR ONZE KOOPWIJZER AUTO’S

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...