Auto's

Is Aiways U5 het Chinese antwoord op Tesla en de Volkswagen ID.4?

Deel op

De Chinese start-up biedt een elektrische SUV voor een – relatief – aantrekkelijke prijs. Wat krijg je daarvoor in de plaats?

De doorbraak van de elektrische wagen zal er grotendeels in de SUV-vorm komen. De Kia e-Niro, Audi e-Tron, VW ID.4, Peugeot e-2008 en andere kapen elk een deel(tje) van de elektrische koek weg. En vanuit China komt de Aiways U5 zich in de debatten mengen. Een compacte SUV, dus zal hij de strijd moeten aangaan met de ID.4 en consoorten. We bekeken welke wapens hij daarvoor in stelling kan brengen.

Ruim en goed afgewerkt

We zeggen “compacter”, maar een lengte van 4,68 m en een hoogte van 1,70 m, dat zijn best aanzienlijke afmetingen. Dat resulteert in heel wat ruimte binnenin. Je krijgt heel wat bagage weg, maar zeker de ruimte die je achteraan hebt voor hoofd en benen is zelden gezien.

Ook op andere vlakken is het interieur uitnodigend. De afwerking is prima, de materiaalkeuze weloverwogen.

Als je eenmaal de weg op gaat, is het zoeken. Lang zoeken soms. De bediening van zo goed als alle functies gebeurt op het touchscreen in het midden van het dashboard, maar dit is erg omslachtig doordat je heel wat menu’s en stappen moet doorlopen voordat je eindelijk bent waar je moet zijn, of het nu gaat om de bediening van de koplampen of die van het panoramisch dak. Hierdoor riskeer je vaak en lang te zijn afgeleid van het verkeer. Dat het touchscreen vaak niet meteen reageert, maakt het er niet beter op.

Voor de klimaatregeling en airco moet je dan weer overschakelen naar een ander touchscreen, dat diep in de middenconsole zit weggestoken. Ook dit is absoluut niet eenvoudig te bedienen. Voor sommige functies blijven eenvoudige draaiknoppen toch de meest praktische – en veilige – optie.

Waarom voorwielaandrijving?

Als we met de U5 de weg op gaan, valt meteen de voorwielaandrijving op. Niet uitzonderlijk bij “gewone” wagens, maar door het hoge, meteen beschikbare koppel bij elektrische auto’s is dit hier niet zo’n goede keuze en heeft de wagen moeite om altijd grip te behouden op het wegdek. Het hoge gewicht maakt hem ook niet meteen tot een dynamische wagen. Ook de remafstand mag korter. Wat betreft veiligheid zit je vrij goed in de U5. De wagen is uitgerust met heel wat rijhulpsystemen, zoals blindehoekdetectie en een waarschuwingssysteem bij een mogelijke botsing. Op het vlak van passieve veiligheid was er een probleem met de zijdelingse airbags, maar daar zou Aiways een mouw aan passen.

Matig rijbereik, opladen duurt vrij lang

Cruciaal bij een elektrische auto: hoe ver geraak je met een volle batterij? Bij de U5 is dit helaas licht teleurstellend. Hoewel de wagen een batterij heeft met een capaciteit van 63 kWh, geraakt hij toch maar 290 km ver. Het verbruik van 24,7 kWh per 100 km is dan ook aan de hoge kant. De concurrenten van VW, Kia en Peugeot rijden dan een stuk efficiënter.

Als je je batterij wil opladen, kun je gaan tot een laadvermogen van 150 kW. Aan een laadpaal onderweg zul je dus niet veel tijd verliezen. Ga je vooral thuis laden, dan is het een ander verhaal. Doordat je daar enkel monofasig kunt opladen, duurt het een hele tijd. De laadpoort vind je niet, zoals bij andere elektrische wagens, aan de zijkant, maar onder een van de koplampen. Niet echt logisch, deze plaats.

Scherpe prijs, maar veel kanttekeningen

De instapprijs van de Aiways U5 is met zo’n € 39 000 vrij scherp, voor een elektrische wagen uit deze klasse. En voor een eerste elektrische wagen van dit merk, is het best een verdienstelijke poging. Het ruime, comfortabele interieur is zeker een pluspunt, maar daarnaast zijn er al te veel bedenkingen die we hebben moeten maken. Worden de problemen met de bediening, het rijbereik en het opladen weggewerkt, dan hebben de gevestigde waarden er allicht een concurrent bij.

Ben je op zoek naar een nieuwe (elektrische) wagen? Check dan onze koopwijzer auto’s.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...