Auto's

Hoe zit het eigenlijk met de zelfrijdende auto?

Deel op

Tesla beloofde een volledig autonome wagen tegen het einde van 2021. Maar intussen moet het bedrijf die verwachtingen flink temperen.

Hebben we de evolutie naar een zelfrijdende auto wat overschat? Het lijkt er op. Tesla-baas Elon Musk moet alvast een belofte van begin 2021, dat er tegen het einde van het jaar volledig zelfrijdende wagens zouden zijn, inslikken.

Zes niveaus

Het begrip “zelfrijdende auto” leidt vaak tot verwarring. We denken dan vaak meteen aan een auto die alles volledig zelf doet en geen menselijke handelingen meer nodig heeft om een passagier van punt a naar punt b te brengen, terwijl die rustig zijn of haar krant leest. Maar daar zijn we nog (lang) niet.

Om het niveau van autonomie aan te duiden, wordt gebruik gemaakt van zes niveaus, waarbij niveau 0 gaat over wagens met geen enkele functie die de bestuurder bijstaat en niveau 5 over volledig autonome wagens. Binnen niveau 1 en 2 vind je rijhulpsystemen zoals we ook al hebben besproken in dit dossier. Het gaat bv. over systemen die automatisch remmen als je dreigt te botsen met een voorganger of die je op je rijstrook houden als je te zeer afwijkt. Maar ze vereisen wel steeds de aanwezigheid van een bestuurder. Pas vanaf niveau 3 kun je spreken van een auto die echt enigszins zelf rijdt.

Tesla geraakt niet verder dan niveau 2

De Amerikaanse autobouwer Tesla was de laatste jaren een groot pleitbezorger van de zelfrijdende auto. Tesla’s Autopilot, een rijhulpsysteem dat helpt bij versnellen en remmen, was een eerste stap in die richting, maar vereiste nog steeds een volledig oplettende bestuurder. Verder dan niveau 2 kwam Tesla dus nog niet.

“In sommige situaties, op de juiste plaats en op het juiste moment, zou een zelfrijdende auto op niveau 4 misschien al kunnen functioneren”, zegt onze expert Leo Muyshondt. “Maar zowel de wagen als de omgeving zal dan hieraan moeten worden aangepast.”

Hoe dan ook lijkt het nog een hele tijd wachten op een volledig zelfrijdende auto die de veiligheid van zijn inzittenden kan garanderen.

Lees in ons dossier alles over de bestaande rijhulpsystemen, van blindehoekdetectie tot rijstrookondersteuning.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...