Auto's

Hoe haalt je elektrische auto het maximum uit z’n batterij?

Deel op

Een elektrische wagen gaat al vrij zuinig om met de energie uit je batterij. Maar je eigen gedrag en hoe je met de wagen omgaat kunnen ook een aanzienlijk verschil betekenen.

De batterij van je elektrische wagen is essentieel. Welk rijbereik die batterij garandeert, hangt uiteraard vooral af van de grootte en de efficiëntie ervan. Maar ook hoe je zelf rijdt en hoe je omgaat met die batterij en met je wagen, maakt een verschil. We geven de belangrijkste aandachtspunten en tips.

  • Kies allereerst voor een elektrische wagen met een ruim rijbereik, van zo’n 300 km of meer.

  • Laad je batterij voor het dagdagelijkse gebruik niet verder op dan tot 80 à 90 %. Hierdoor zal je batterij minder onder “stress” komen te staan en langer meegaan. Ook als je onderweg moet bijladen heeft het geen zin om tot veel meer dan 80 % te laden. Het laatste deel van de oplaadcyclus duurt meestal erg lang in verhouding met het extra rijbereik dat je eraan overhoudt.

  • Put je batterij ook niet steeds uit tot 0 %. Herlaad indien mogelijk, bij voorkeur als je nog rond 20 % zit.

  • Laad je wagen zo veel mogelijk op aan een laag vermogen, tussen 20 en 50 kW. Ga je vaak aan een hoger vermogen laden, tot 100 of 150 kW of zelfs nog meer, dan zal je batterij daaronder gaan lijden.

  • Maar je wagen heeft sowieso een snellaadfunctie nodig, voor als je langere afstanden moet afleggen. Die is niet altijd standaard ingebouwd. Vraag dit dus goed na als je de wagen koopt. Met een goede snellaadfunctie kan je in 30 minuten zo’n 200 km extra rijbereik opladen.

  • Maak van snelladen geen gewoonte en doe het enkel als het nodig is. Het hoge vermogen vergt immers heel wat van de batterij en beperkt de levensduur ervan. Eigenlijk hoort een investering in een laadpaal thuis (of op het werk) bij de aankoop van een EV.

  • Ook een erg sportieve rijstijl is nefast voor de batterij. Een rustige, anticiperende manier van rijden zal de levensduur dan weer doen stijgen.

  • Staat je elektrische wagen lang stil, zorg er dan voor dat de batterij tussen 30 en 70 % is opgeladen. Vermijd dat hij lang ongebruikt staat met een volledig volle of volledig lege batterij.

  • Een batterij houdt niet van extreme temperaturen; noch van koude, noch van hitte. Zet je elektrische wagen in de winter dus in de garage en in de zomer in de schaduw (of ook in de garage.

Extra aandachtspunten voor wanneer het koud is:

  • Verwarm de wagen voor wanneer hij aan het elektriciteitsnet is gekoppeld. Dan doet hij dit niet op de batterij. Je kunt dit programmeren via de instellingen van je wagen of via een app.

  • Koppel je wagen niet volledig koud aan een snellaadpaal. Als de batterij niet is opgewarmd, zal het opladen veel minder vlot verlopen. Laad ze dus bij voorkeur ’s avonds (bv. na het werk) op i.p.v. ’s morgens voordat je vertrekt. Houd er rekening mee dat het opladen sowieso langer zal duren als het koud is.

  • Houd er rekening mee dat de wagen anders zal remmen bij koud weer. De batterij zal ook minder energie kunnen recupereren via de remmen.

  • Zet de verwarming op circulatiestand. Zo zal hij binnenin sneller opgewarmd geraken.

  • Zet de verwarming ook niet op de hoogste stand. Kies liever voor de zetel-, stuur- en voorruitverwarming dan voor luchtcirculatie; dat werkt efficiënter.

  • Rijd je alleen, zet dan ook alleen de zetelverwarming van de chauffeur op, als je dit kunt kiezen.

  • Sommige elektrische wagens kunnen worden uitgerust met een warmtepomp. Hiermee spaar je de batterij. Heb je je rijbereik echt nodig, overweeg dan deze optie.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...