Auto's

EV Belgium reageert op "Test Aankoop challenge" Oostende - Signal de Botrange

Deel op

Hoe verloopt een rit met een elektrische wagen als je een "gevorderde" chauffeur bent? EV Belgium deed de test nog eens over, nadat onze reis niet zonder slag of stoot verliep.

Zou de rust rond de Signal de Botrange intussen zijn wedergekeerd? De laatste weken was het er immers erg druk, als gevolg van de "Test Aankoop challenge". Chauffeurs van elektrische auto's van over het hele land wilden daarmee aantonen dat zij vlotjes op enkele uren van Oostende naar de Hoge Venen zouden geraken, iets wat ons niet lukte doordat we een aantal beginnersfouten maakten, wat ook het opzet van het project was.

EV Belgium is een community van rijders van elektrische wagens. Hoe hun trip verliep, lees je hieronder. De tekst is van de hand van Geert Ponet, die de trip meemaakte.

De uitdaging

Het giet, het is koud, en er staat een strakke zuidwestenwind van zo’n 50 km/h wanneer ik de stekker van mijn laadpaal uit de auto trek. De batterij zit voor bijna 80 % vol, ruim voldoende om Oostende te bereiken. Vandaag ga ik immers de uitdaging aan die Test Aankoop in hun artikel van maart was aangegaan: een road trip van Oostende naar het hoogste punt van België, Signal de Botrange. Tot mijn grote verbazing hadden ze daar twee dagen voor nodig gehad, en dit met dezelfde wagen als de mijne. Ook online werd die verbazing gedeeld door een aantal mensen op de Facebookpagina van EV Belgium Community, waarna al snel werd besloten om de rit na te doen met een verscheidenheid aan elektrische wagens. Gaande van de compacte Renault Zoë 40 over de Kia e-Niro, Nissan Leaf, Opel Ampera, VW ID3 tot de Mercedes EQC, Tesla 3 en X en uiteraard de Polestar 2. Een keur aan prijsklassen en batterijgroottes dus. In totaal zullen 11 wagens de test aangaan.

Oostende, zeeniveau, 8h30

Rond half negen draai ik de laadplaats van Fastned Oostende op. Het verbruik lag wat hoger dan normaal, met dank aan de strakke wind die ik de hele tijd pal op kop heb gehad. Niettemin heb ik nog 22 % batterij over, 8 % minder dan eerst geschat. Op zich geen probleem aangezien ik onderweg enkele snellaadlocaties ben gepasseerd. Ik heb ze echter niet nodig gehad.

In tegenstelling tot de journalist van TestAankoop was het geen enkel probleem om het laden te starten. Integendeel zelfs, Fastned kent mijn wagen nog van de vorige keer en heeft deze gekoppeld aan mijn account. Geen pasje nodig dus: gewoon inpluggen en laden. Geen enkele van de deelnemende wagens zal hier trouwens een probleem hebben.

Na drie kwartier zit ik op 95%, meer dan in principe nodig. Ik was echter ruim op tijd en niemand anders had mijn stekker nodig. Een volle batterij zou genoeg moeten zijn om het eindpunt te bereiken, ik opteer er echter voor om in Bierset eerst wat bij te laden, om zo voldoende over te hebben om een deel van de terugweg af te leggen alvorens weer te moeten laden. Rond het eindpunt zijn immers (nog) geen laadlocaties beschikbaar.

Het is half elf wanneer de stoet wagens zich op gang trekt. Ieder zal op z’n eigen tempo en volgens eigen inzichten de rit afleggen, om dan achteraf de cijfers bij elkaar te leggen. Het valt op dat niemand op voorhand een overnachting heeft vastgelegd, het vertrouwen is groot.

Nu de wind vooral van opzij komt daalt het verbruik zienderogen. Ik passeer Drongen met een state-of-charge van 77 %, en wat later Wetteren met 69 %. Dit is de plek waar de journalist besloot om bij te laden. Vreemd, tot je het artikel goed leest en merkt dat ze eerst nog wat in de duinen zijn gaan rondrijden om beelden te schieten. Daarom hadden zij op dit punt nog 51 % waarschijnlijk.

Het is middag wanneer ik de afrit Leuven passeer. Dit is het punt waar de journalist besloot om de dag af te sluiten en een plaats in een herberg te zoeken. Ik kijk op m’n instrumentenbord, zie dat ik nog 55 % lading heb en rij vrolijk verder. De taalgrens wenkt.

Bierset, 13h, 160 meter boven zeeniveau

De batterij heeft nog een lading van 22 % wanneer ik het Ionity-station van Bierset opdraai. Al snel krijg ik het gezelschap van een deel van de groep dat dezelfde strategie volgt en staat mijn Polestar broederlijk (of zusterlijk) naast een Kia e-Niro, een Opel Ampera en de tweede Polestar te laden. Een kwartiertje later trek ik de stekker weer uit. De wagen heeft 24kWh geladen, de batterij zit op 60%. Ik heb nu ruim voldoende om de eindbestemming te halen en een deel van de terugweg af te leggen en besluit te vertrekken.

Signal de Botrange, iets na 14h, 694m boven zeeniveau

Het waait flink op de parking waar we samenkomen. Op het uurtje tijd dat we er wachten tot iedereen is aangekomen zal het achtereenvolgens hagelen, sneeuwen en zonnig zijn. Helaas is het lokale restaurant gesloten, corona weet je wel, anders hadden we onder het genot van een warme choco kunnen wachten. De Tesla’s waren het eerste aangekomen. Zij hadden besloten eerst naar de parking te rijden alvorens een Supercharger op te zoeken. Hun batterij en verbruik is daar ruim voldoende voor. Tegen drie uur kwam ook de laatste wagen aan, de Nissan Leaf. De chauffeur van deze wagen had ervoor gekozen een lader van Lidl op te zoeken en heeft daar even moeten wachten. Deze laders zijn minder snel dan de Ionity’s en Fastneds van deze wereld, maar ze zijn wel gratis.

We nemen afscheid, zoeken snel onze warme wagen weer op en vertrekken naar huis. Hierbij valt het op dat de 33 % waarmee ik ben aangekomen vrij lang op het scherm blijft staan. Door het veelvuldige afdalen laadt de wagen immers vooral weer bij en verbruik ik netto amper stroom. Pas wanneer ik de snelweg weer bereik zal de batterijlading weer dalen. Na 40km bereik ik het station van Ionity Tignée, de lading bedraagt dan nog 22 %. Een half uurtje, een koffie en een toiletbezoek later vertrek ik weer. De wagen heeft dan 40kWh geladen, de teller staat op 74 % en volgens de onboard Google Maps zou ik thuis moeten aankomen met 20 %. Ruim voldoende dus.

Het mag duidelijk zijn dat een EV heel wel geschikt is om lange ritten af te leggen, ongeacht de grootte en de aanschafprijs van de wagen. De meerderheid van de deelnemers zal deze dag meer dan 500 km hebben afgelegd, zonder vruchteloos een snellader te hebben moeten zoeken of een slaapplek te moeten vinden.

Test Aankoop zegt zelf in de communicatie na het publiceren van het artikel dat het hen vooral te doen was geweest om te kijken hoe het zit met de laadlocaties in België. Ze wilden aankaarten dat het voor hun abonnees moeilijk is om hun weg te vinden in apps, laadkaarten en routeplanners. Daar kan ik me best in vinden, maar door de manier waarop het artikel is opgesteld heerst nu de perceptie dat je met een EV enkel korte ritten kan doen. Dit is manifest onwaar. Ook bleek vandaag dat de meeste mensen één enkele app gebruiken om hun route te plannen, en dat de meeste mensen vooral thuis laden omdat dit ruim de dagelijkse behoefte dekt en meestal goedkoper is dan langs de weg. Het klopt dat er veel verschillende laadpassen zijn en dat de tarieven vaak moeilijk te vergelijken zijn. Zou het niet beter zijn dat TestAankoop zich daarop richt, zoals ze dat reeds deden met tarieven van energie en communicatie?

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...