Auto's

Alle bedrijfswagens elektrisch ook goed voor de belastingbetaler

Deel op

"Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 broeikasgasvrij zijn”, stelt het nieuwe federale regeerakkoord. En dat zou een goede zaak zijn voor de belastingbetaler. Nu zijn zes op de tien verkochte auto’s in Europa bedrijfswagens, waarvan ruim 95 % met een benzine- of dieselmotor.

De Europese belastingbetaler telt jaarlijks maar liefst € 32 miljard neer om bedrijfsvoertuigen te subsidiëren, waarvan nota bene 96 % vervuilend is. De Europese lobbygroep Transport & Environment (T&E) pleit dan ook voor het afschaffen van btw-verlaging en afschrijvingen voor bedrijfsvoertuigen op fossiele brandstoffen.

Ook de Belgische belastingbetaler zou daar veel baat bij hebben: België betaalde € 6 542 aan subsidies per bedrijfsvoertuig in 2019. Op een totaal van 600 000 bedrijfswagens, komt dat op € 3,9 miljard per jaar. Elke Belgische belastingbetaler geeft zo jaarlijks € 196 uit om bedrijfswagens te subsidiëren, wat een stuk minder zou zijn indien die wagens volledig uitstootvrij waren.

Elektrische bedrijfswagens

Uit een analyse van T&E blijkt dat ook de bedrijven zelf gemiddeld € 4 300 per voertuig zouden besparen als ze overschakelen naar een elektrisch wagenpark, omdat de kosten ervan een pak lager liggen dan die van diesel- en benzinemotoren. De Europese campagnegroep vraagt dan ook dat “leasingmaatschappijen tegen uiterlijk 2025 alleen nog maar zero-emissie-wagens aanschaffen”. Ook Europa moet zijn steentje bijdragen en ervoor zorgen dat er meer laadpalen worden geplaatst. Volgens een studie van T&E uit januari 2020 zou dat Europa tot 2030 slechts € 2 miljard aan investeringen kosten per jaar.

In het nieuwe federale regeerakkoord staat dat alle nieuwe bedrijfswagens tegen 2026 broeikasgasvrij moeten zijn. Dat zal uiteindelijk ook gelden voor de deelauto’s, taxi’s en het openbaar vervoer. Werknemers die geen aanspraak maken op een bedrijfswagen zullen een mobiliteitsbudget krijgen die duurzame mobiliteitsalternatieven (openbaar vervoer, fietsen, koolstofvrije auto’s, …) en het dicht bij het werk (gaan) wonen stimuleren.

FEBIAC, Renta en TRAXIO, die respectievelijk de autoconstructeurs, de lease- en verhuurmaatschappijen en de garagesector vertegenwoordigen, staan achter een verdere vergroening, maar wijzen ook op de verantwoordelijkheden van de overheden in dit erg ambitieuze traject. De federaties hadden liever gezien dat onze Belgische plannen waren afgestemd op die van andere Europese landen, waar de focus eerder ligt op 2030.

Hybride voertuigen

Vandaag is elektrisch rijden nog niet voor iedereen financieel haalbaar en praktisch want de laadmogelijkheden zijn zeer beperkt. FEBIAC, Renta en TRAXIO hopen daarom dat plug-in hybride voertuigen mee opgenomen worden in het vergroeningstraject: zij rijden ook zero emissie en kunnen terugvallen op de verbrandingsmotor als er geen laadpunt beschikbaar is.

Al eens overwogen om een nieuwe auto te huren in plaats van te kopen?

Zorgeloos een wagen huren op langere termijn. Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf 199 euro per maand.

FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge
FIAT 500 1.0 Hybrid Lounge

vanaf 199€

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort
Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf 260€

Meer info
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected
Ford Fiesta 1.0i EcoBoost Connected

vanaf 246€

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...