Auto's

Elektrische auto’s: welke gevolgen voor de werknemers?

Deel op

Binnen vijf jaar zal ons Belgische bedrijfswagenpark er veel groener uitzien. Maar betekent minder CO2-uitstoot ook goedkoper rijden? Zullen er genoeg laadpalen zijn? Kan ons elektriciteitsnet een verhoogde capaciteit aan? Wij beantwoorden jullie vragen over de nieuwe wetgeving.

Vanaf 2026 moeten emissievrije bedrijfswagens - elektrisch, op waterstof of op een CO2-vrije technologie - de norm worden in ons land. Deze nieuwe maatregel geldt enkel voor personenwagens, niet voor bestelwagens.

Zo’n 800 000 salariswagens zullen volledig elektrisch worden en dat heeft zo zijn gevolgen.

- Moet ik verplicht een laadpaal installeren?

Neen, je bent niet verplicht om een laadpaal te installeren. Maar de federale regering plant een belastingvermindering van 45 % in 2022 aan wie dat wél doet, beperkt tot € 1 500 per laadpaal en per belastingplichtige. Dit percentage daalt jaarlijks, tot 15 % in 2024.

- Ik woon in een appartement, zonder parkeerplaats voor de deur. Waar kan ik mijn elektrische wagen opladen?

Als je thuis geen laadpaal kunt plaatsen, zal je jouw auto wellicht kunnen opladen op jouw werk, bij een andere werkgever, of ergens in je buurt. Bedrijven krijgen immers een verhoogde kostenaftrek wanneer zij semi-publieke laadpalen installeren. Deze zijn toegankelijk voor andere gebruikers als het eigen personeel niet aanwezig is. Bovendien zet de regering extra in om de publieke laadinfrastructuur tegen dan sterk uit te breiden.

- Vermindert mijn ecologische voetafdruk?

Het antwoord op deze vraag is dubbel. Uiteraard zal de CO2-uitstoot dalen dankzij meer rondrijdende elektrische wagens. Maar uiteindelijk moeten alle autoconstructeurs maatregelen nemen om de productie meer milieuvriendelijk te maken.

- Ik weiger een bedrijfswagen, krijg ik een ander voordeel?

Werkgevers kunnen sinds 2019 een mobiliteitsbudget toekennen voor werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen maar deze niet willen. Zij kunnen nog steeds kiezen voor duurzame mobiliteitsalternatieven (openbaar vervoer, deelfietsen, e-steps, …). Hieraan zijn vandaag enkele strikte voorwaarden verbonden, zoals een wachttermijn waardoor je niet onmiddellijk kan instappen. Die bepalingen zullen worden versoepeld en aantrekkelijker worden gemaakt.

- Blijven bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar voor de werkgever?

Alleen bedrijfswagens die CO2-emissievrij zijn, zullen 100 % fiscaal aftrekbaar zijn. Dit fiscale voordeel zal geleidelijk aan verminderen tot een aftrek van 67,5 % in 2031. De fiscale aftrekbaarheid voor benzine- en dieselwagens zal verder afgebouwd worden en tot 0 worden herleid tegen 2028. Jijzelf zal niets voelen van deze aanpassing omdat de plannen zich uitsluitend beperken tot de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting. Het belastbaar voordeel verbonden aan het privégebruik van de bedrijfswagen blijft voorlopig dus onveranderd. Anderzijds zullen bedrijven een groener en dus alternatief aanbod voorschotelen aan het personeel. Die wijziging kan dan wel weer leiden tot het kiezen van een kleinere, emissievrije auto.

- Ik mag een nieuwe bedrijfswagen kiezen, wat doe ik?

Voor de huidige bedrijfswagens verandert er niets. Wagens die gekocht worden vóór 1 juli 2023 blijven onder het oude systeem vallen. Nadien is er een overgangsperiode waarin werknemers waarschijnlijk zullen worden aangemoedigd om toch voor een emissievrije salariswagen te kiezen. Benzine- en dieselwagens zullen vanaf 2023 immers elk jaar minder fiscaal aftrekbaar zijn voor de werkgever.

- Ik ontvang toch een diesel- of benzinewagen van mijn werkgever, wordt er dan meer afgehouden van mijn loon?

Voorlopig zal er geen extra bedrag worden afgehouden van jouw loon wanneer je toch blijft rijden met een vervuilende wagen.

- Ik vertrouw meer op een hybride bedrijfswagen dan op een volledig elektrische auto, geniet ik dezelfde voordelen?

Helaas zijn de voordelen niet van toepassing op hybride wagens aangezien deze nog steeds gedeeltelijk fossiele brandstof gebruiken. Vanaf 2023 zullen bijgevolg ook deze wagens minder fiscaal aftrekbaar worden.

- Moeten we met z’n allen meer belastingen betalen?

De regering ontvangt vandaag accijnzen op diesel en benzine. De grote vermindering van inkomsten voor onze federale schatkist zal moeten worden gecompenseerd, maar er ligt nog geen concreet plan op tafel.

- Kan ons elektriciteitsnet deze verhoogde capaciteit aan?

Ons elektriciteitsgebruik zal zeker toenemen, maar die toename is vrij beperkt, tot enkele procenten. Dat zal geen problemen opleveren als het laden van de elektrische wagens gespreid is. De overheid rekent daarnaast op energiezuinige initiatieven van bedrijven, zoals het plaatsen van zonnepanelen, zodat stilstaande wagens overdag kunnen opladen met ter plaatse opgewekte stroom.

De piekmomenten (waarop we massaal onze elektrische auto gaan opladen) moeten in de gaten worden gehouden want een overbelasting van ons elektriciteitsnetwerk heeft uiteraard wel gevolgen voor de consument. Het is dan ook belangrijk om het opladen te spreiden over de volledige dag. ‘Slim opladen’ zal een must worden.

Reactie Test Aankoop

Als voorvechter van de verbetering van het milieu staat Test Aankoop volledig achter het initiatief om bedrijfswagens en auto’s in het algemeen groener te maken. Vanaf 2025 zal elektrisch rijden bovendien over de hele levensduur van je auto goedkoper zijn dan rijden op fossiele brandstof. Bekijk ons persbericht voor meer informatie.

Daarnaast moeten openbaar vervoer en alternatieve vervoersmogelijkheden nog aantrekkelijker en toegankelijker worden want “als iedereen straks blijft gebruikmaken van zijn wagen, hoe ‘groen’ ook, dan zal het Belgische fileleed niet verminderen”, benadrukt onze mobiliteitsexpert Leo Muyshondt. Mobility as a service (MaaS) zal de komende jaren dus moeten evolueren naar een ijzersterk digitaal platform waar de consument via één applicatie trein, tram, bus, taxi, deelauto of deelfiets kan bestellen.

“Wat ik zo geruststellend vind bij Private Lease? Alles is volledig inbegrepen.”

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...