Auto's

Is een grote batterij altijd beter om elektrisch te rijden?

Deel op

Een cruciaal element van een elektrische auto is zijn rijbereik, dat moet liefst zo groot mogelijk zijn. Maar welke batterij kies je daarvoor? Moet die dan ook zo groot mogelijk zijn, of is het toch niet zo simpel?

Een erg belangrijk criterium bij een elektrische wagen is het rijbereik. Hoewel dat rijbereik of die range er stelselmatig op vooruitgaat doordat de batterij beter worden, toch verschilt dit nog sterk van wagen tot wagen. Bij sommige wagens heb je batterijcapaciteit voor meer dan 400 km, bij andere mag je blij zijn als je 200 km ver geraakt.

Grote batterij, vaak hoog verbruik

Waar hangt die batterijcapaciteit van af? Van de grootte van de batterij, sowieso. De drie modellen met het grootste rijbereik in onze tests hebben allen een flink uit de kluiten gewassen accu: de Porsche Taycan geraakt 402 km ver met een batterij van 93,4 kWh, Tesla Model 3 Long range legt met een 73,5 kWh-accu 429 km af en Tesla Model X 100D is hier primus met 451 km, dankzij haar batterij 95 kWh. Toch is niet allemaal size that matters. Zo geraakt de Jaguar I-Pace met 90 kWh niet verder dan een teleurstellende 365 km. Dit model houdt er dan ook het hoogste verbruik op na, samen met de Mercedes EQC 400: 27, 6 kWh per 100 km.

Efficiënter met kleiner model

Modellen die veel efficiënter met hun energie omgaan, behalen een vrij aardig rijbereik met een stuk minder energie. Zo rijd je met een Kia e-Niro en een Hyundai Kona Elektro respectievelijk 399 en 379 km, met een beduidend kleinere batterij van 64 kWh. En zeker ook een klein model als de Renault Zoë geraakt vrij ver, met een relatief kleine batterij van 52 kWh. Bij deze modellen ligt het verbruik dan ook een stuk lager, rond 18 à 19 kWh per 100 km. Gaat je batterijgrootte (ver) onder de 64 kWh, dan zul je zelfs met een erg efficiënte motor niet ver geraken. Dat zien we bij modellen als Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf en de elektrische Smart-wagens.

Milieu-impact verschilt sterk

Een keuze voor een kleinere, efficiënte batterij i.p.v. een grote is ook een goede zaak voor het milieu. Niet alleen vraagt een grote batterij meer grondstoffen en wordt er bij de productie meer broeikasgas uitgestoten; een grote batterij weegt ook een stuk meer, waardoor je wagen meer gaat verbruiken. Bij een Hyundai Kona zien we een verschil in verbruik van 0,4 kWh per 100 km tussen een batterij van 40 kWh en eentje van 64 kWh. Op de volledige levensduur van de wagen is dit een aanzienlijk verschil.

Kies op maat

Kortom, de batterij van je elektrische wagen is volledig afhankelijk van hoe jij de wagen zult gebruiken. Zul je dagelijks honderden kilometers moeten maken, dan geldt “the bigger the better”. Voor alledaagse verplaatsingen zou een kleinere, efficiëntere, goedkopere batterij (en dus wagen) moeten volstaan.

Lease zorgeloos je nieuwe wagen

Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf € 195 per maand

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Picanto MUST 1.0 ISG

Kia Picanto MUST 1.0T ISG

vanaf € 195

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...