Auto's

Dieselwagens scoren opnieuw goed bij uitstoottest

Deel op

Gemiddeld blijft de uitstoot ver onder de Euro 6-norm. Enkel bij een koude start halen een beperkt aantal modellen het gemiddelde naar boven.

We hebben de NOx (stikstofoxide)-uitstoot geanalyseerd van een aantal recente dieselwagens die werden getest met de programma’s van Green NCAP en de emissietest in ons autolabo. Beide testprogramma’s hebben eenzelfde opzet met als belangrijkste item dat de wagens uitgebreider, strenger en in meer realistische omstandigheden worden getest. De meeste modellen scoren erg goed.

Enkel problemen bij koude start

Voor deze test werden een vijftiental modellen onderzocht, gaande van de Opel Zafira, Dacia Duster en Peugeot 3008 tot de Mercedes C-klasse en BMW X1. Alle modellen waren uitgerust met een Euro 6d of 6d-TEMP-motor. Volgens deze normen zouden de wagens maximaal 80 milligram NOx per km mogen uitstoten. In deze test werd gekeken naar de uitstoot in verschillende omstandigheden: bij een koude start bij temperaturen van respectievelijk 14°C en -7°C, met een opgewarmde motor en op de autostrade. Bij die laatste twee tests, maar ook bij de koude start bij 14° C, bleef de uitstoot ruim onder de limiet. Is de motor opgewarmd, dan wordt er gemiddeld niet meer dan 15 mg NOx per km uitgestoten. Op de autostrade ligt de gemiddelde uitstoot op 60 mg. Enkel bij een (heel) koude start bij -7 ° C liep de uitstoot op tot gemiddeld 101 mg per km, maar dit is in onze contreien veeleer uitzonderlijk.

Grote verschillen tussen modellen

Maar achter die cijfers gaan grote verschillen schuil. BMW X1 18d xdrive scoort het best, met amper 2 mg NOx per km bij een warme start en nog steeds amper 19 mg bij een erg koude start. Ook de BMW 3 series 320, de Mercedessen C-klasse 220d 9G-T en 250d 9G-T, Skoda Octavia 2.0 TDI, Seat Leon 2.0 TDI en Volvo XC60 D4 doen het uitstekend.

Aan het andere eind zien we Peugeot 3008 1.5 BlueHDI met een hoge uitstoot van zo’n 150 mg, zowel op de autostrade en bij een koude start. Bij Mercedes A-klasse 180d lopen die aantallen op tot zo’n 200 mg, bij Kia Sportage 1.6 CRDi 136 zitten we al aan 225 mg op de autostrade en maar liefst 352 mg per km bij een erg koude start.

Enkele of dubbele katalysator

“Veel heeft te maken met het SCR (selectieve katalytische reductie)-systeem dat is ingebouwd”, zegt onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh. “Als dit een enkelvoudig systeem is, dan slaagt het er vaak enkel in om de NOx-concentraties binnen te perken te houden bij matige snelheden en als de motor goed is opgewarmd, maar niet bij een koude start of bij hoge snelheid, bv. op de autostrade.” Beter zou zijn met een dubbel systeem te werken. “Het ene systeem zou dan de uitstoot bij lage temperaturen kunnen opvangen, het andere verwerkt de grotere hoeveelheden NOx bij hoge snelheid.”

Bij de test op de weg zien we dat de NOx-uitstoot gemiddeld in alle scenario’s onder de limiet van 80 milligram per kilometer blijft. Al zien we de uitstoot ook hier bij een sportieve rijstijl oplopen tot boven 100 milligram per kilometer bij Dacia Duster Blue dCi 115 2WD, Jeep Renegade1.6 Multijet en Kia Sportage 1.6 CRDi 136, en zelfs boven 300 milligram bij Ford Kuga 2.0 EcoBlue Hybrid.

“Diesel blijft een alternatief”

De resultaten wat betreft de NOx-uitstoot bevestigen wat we in 2019 nog schreven, namelijk dat diesel als autobrandstof nog lang geen verleden tijd is. “Toen al constateerden we een opmerkelijke daling van de uitstoot van dieselwagens, zowel CO2 als Nox (alle andere emissies zijn trouwens ook onder controle), en die tendens zet zich enkel maar door, zeker ook met de nieuwe Euro 7-norm”, aldus Steve. Voor hem heeft diesel dus nog steeds een plek in het hedendaagse wagenpark. “Na Dieselgate zijn we massaal benzinewagens gaan kopen. Hierdoor, en ook door de explosie van de SUV-markt, is de CO2-uitstoot terug gestegen. De recente dieselwagens tonen aan dat ze kunnen bijdragen aan een daling van de uitstoot, en bovendien mogen ze voorlopig probleemloos binnen in lage emissie-zones. Dit is dus een goede evolutie.”

Chauffeur bepaalt uitstoot

Toch is het ook nog steeds de persoon aan het stuur en de rijstijl die een grote invloed heeft op de uitstoot van een wagen. Met MILE21 hebben we een platform uitgewerkt waarmee je je verbruik eenvoudig kunt opvolgen. Je vindt er ook heel wat tips om minder te verbruiken en kunt er op zoek gaan naar de zuinigste wagens.

In onze koopwijzer lees je dan weer alle resultaten van meer dan 250 wagens die we hebben getest.

Lease zorgeloos je nieuwe wagen

Kies voor een Private Lease-formule, al vanaf € 199 per maand

FIAT 500 Star 1.0 Hybrid 70

FIAT 500 STAR 1.0 Hybrid 70

vanaf € 234

Meer info
Hyundai i10 1.0 Comfort

Hyundai i10 1.0 Comfort

vanaf € 335

Meer info
Kia Stonic More 1.0T ISG 100PK

Kia Stonic MORE 1.0T ISG 100PK

vanaf € 270

Meer info

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...