Auto's

Nieuwe auto’s binnenkort anders belast in Vlaanderen

Vlaanderen gaat vanaf 1 januari 2021 zowel de inschrijvingstaks van voertuigen, als de jaarlijkse verkeersbelasting anders berekenen. Nieuwe vervuilende wagens zullen zwaarder worden belast dan auto’s met een lage CO2-uitstoot. Enkel volledig elektrische wagens zullen geen verkeersbelasting moeten betalen. De vrijstellingen voor plug-in hybrides en aardgasauto’s verdwijnen dus.

Nieuwe auto’s zullen vanaf volgend jaar voortaan worden belast volgens een nieuwe formule. De nieuwe berekening, gebaseerd op de metingen volgens de Europese uitstoottest WLTP, geeft correcter weer welke wagens vervuilender zijn dan andere. De aanleiding van deze nieuwe meetmethode is het Dieselgate-schandaal waarbij autoconstructeurs met sjoemelsoftware de uitstootwaarde vervalsten. Vermits Vlaanderen milieuaspecten mee in rekening brengt voor de berekening van de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en wegenbelasting, wordt de berekeningswijze nu aangepast.

Belastingwijziging nieuwe wagens

Vlaanderen zal de nieuwe maatregel invoeren op 1 januari, met vooral gevolgen voor de BIV, ook wel inschrijvingstaks genoemd. Het gaat om een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van dat voertuig op de openbare weg in België. Voor auto’s die zijn ingeschreven vóór 1 januari verandert er dus niets.

De meest vervuilende nieuwe wagens zullen zwaarder worden belast. Een belastingverlaging zal vooral gelden voor stads- en gezinswagens. Concreet betekent dit een tariefdaling voor ongeveer 70 % van de auto’s op de Vlaamse markt en een stijging voor bijna 30 %. De gemiddelde stijging is wel groter dan de gemiddelde daling. Zo zal je volgend jaar voor de BMW X3 - Diesel eenmalig € 794 meer betalen dan dit jaar. Je betaalt dan € 2 328.

Wil je meer weten over de uitstoot en het brandstofverbruik van je wagen en over de mogelijkheden om zelf je dagelijks verbruik te verminderen, ontdek dan onze nieuwe tool Mile21.

Volg onze ecologische tips om nog meer te besparen en tegelijk ook minder te vervuilen.

Inschrijvingstaks tien populairste benzinewagens vanaf 2021

  1. Voor een Renault Clio benzine, de bestverkochte wagen in Vlaanderen, bedraagt de daling € 100. Vanaf 1 januari betaal je dus eenmalig € 203 in plaats van € 303.
  2. BIV voor de Volkswagen Golf daalt van € 420 naar € 363.
  3. BIV voor de Opel Corsa daalt van € 532 naar € 389.
  4. BIV voor de Renault Captur daalt van € 426 naar € 289.
  5. BIV voor de Hyundai Tucson daalt van € 1 299 naar € 1 084 en wordt hiermee maar liefst € 215 goedkoper.
  6. BIV voor de Fiat 500 daalt van € 334 naar € 268.
  7. BIV voor de Volkswagen Tiguan stijgt van € 827 naar € 920 en wordt hiermee € 93 duurder.
  8. BIV voor de Peugeot 2008 benzine daalt van € 390 naar € 341. Ter vergelijking, voor een Peugeot 3008 diesel is er een stijging van € 165.
  9. BIV voor de Nissan Qashqai stijgt van € 559 naar € 577.
  10. BIV voor de Volkswagen Polo daalt van € 257 naar € 191.

Ook de jaarlijkse verkeersbelasting wijzigt, maar hier gaat het slechts om enkele euro’s.

Geert De Witte, financieel expert bij Test Aankoop, vraagt dat de Vlaamse overheid zich focust op een snelle publicatie van een aangepaste calculator, zodat de consument concreet weet wat hij verschuldigd zal zijn bij inschrijving vanaf januari. Het bestelproces duurt vaak enkele maanden dus consumenten hebben er alle baat bij om deze informatie nu al te kunnen opvragen. De huidige simulator is nog niet aangepast aan de situatie vanaf 2021.

Vrijstelling voor wagens vóór 1 januari

Plug-in hybridewagens en aardgasauto’s (cng) ingeschreven vóór 1 januari 2021 behouden het fiscale gunstregime. De vernieuwing brengt geen verandering teweeg voor tweedehandswagens en ook voor leasingwagens verandert er voorlopig niets, omdat die fiscaliteit bij de federale overheid zit.

Commentaar

Alles over auto’s

Alle informatie om de auto te kiezen die het beste bij je past. Inclusief accessoires en verzekeringen.

Meer info...