Fietsen

Zo kies je een elektrische fiets op jouw maat

Deel op

De motor, de batterij, de remmen en de display: dat zijn de cruciale elementen van een elektrische fiets. Hoe zorg je ervoor dat die op jouw maat zijn afgestemd?

Het mooie weer staat voor de deur, en sinds corona is de fiets weer helemaal hip. Heel wat mensen investeren daarom in een elektrische fiets. Maar dat is vaak een flinke investering, en zo’n fiets kan dus maar best helemaal op jouw maat zijn afgesteld. Een fietsenmaker kan dit voor jou doen, maar waarop moet je zelf zeker letten?

De motor: vooraan of in het midden?

De motor ondersteunt je tijdens je fietstocht. De plaats waar hij is ingebouwd en het type sensor heeft gevolgen wat betreft die ondersteuning en beïnvloedt ook bv. het evenwicht van je fiets. Een gewone e-bike heeft meestal een motor met een vermogen van 250 Watt. Ga je hoger, bv. naar 350 W, dan zit je bij de speed pedelecs (snelle e-bikes waarmee je 45 km/u kunt halen).

Qua positie heeft een middenmotor, aan de trapas, voordelen omdat de fiets hiermee het best in evenwicht is. Met een trapkrachtsensor, die op basis van de kracht die jij zet beslist in welke mate hij extra power zal geven, heb je een natuurlijke en vlotte manier van ondersteuning.

Een voorwielmotor reageert meer autonoom en minder op basis van hoe hard jij duwt. De motor reageert ook minder snel als jij de trappers even stil houdt, bv. in een bocht. Hierdoor moet je extra voorzichtig zijn.

Een motor in het achterwiel wordt minder gebruikt, vooral bij “urban” e-bikes die weinig ondersteuning nodig hebben. Een achterwielmotor is doorgaans wel erg stil en stuurt natuurlijker dan een voorwielmotor.

Wat betreft de prijs is een fiets met middenmotor doorgaans duurder dan met voor- of achterwielmotor.

Batterij

De batterij bepaalt hoe ver de motor ondersteuning kan bieden. Hoe meer wattuur (Wh) capaciteit, des te groter je rijbereik. Meestal heb je de keuze tussen batterijen met een vermogen van pakweg 300 Wh tot 700 Wh. Groter is hier niet noodzakelijk beter: het heeft geen zin om de grootste batterij te nemen, als je die dan zelden leeg rijdt.

De capaciteit neemt door de jaren heen licht af, dus daarom koop je aanvankelijk het best iets meer dan je eigenlijk nodig hebt, zonder daarin te overdrijven. Gemiddeld gaat een batterij probleemloos vijf of zeven jaar mee.

Geïntegreerd of niet?

De positie van de batterij op je e-bike heeft gevolgen voor de aanblik van je fiets en voor het evenwicht tijdens het rijden.

Meestal zit de batterij op of onder de bagagedrager, soms op of ingewerkt achter de zadelbuis of aan de schuine buis van het frame. In het eerste geval wordt het gewicht dus achteraan toegevoegd, naast je eigen gewicht en dat van eventuele bagage. Dat maakt het iets zwaarder om te rijden. Zit de batterij meer in het midden van de fiets, in het frame of in de kettingkast, dan voelt de fiets stabieler.

Zit de batterij ingewerkt in de schuine buis onderaan het frame, dan ziet je fiets er strakker uit. Maar het wordt ook minder eenvoudig om de batterij van de fiets te nemen om ze op te laden. Uitzonderlijk zit je zodanig ingewerkt dat je de hele fiets aan het stopcontact moet hangen (vaker bij lichte urban e-bikes) of dat enkel de fietsenmaker ze er uit kan nemen. Dat is absoluut geen aanrader voor wie geen stopcontact in de garage of geen garage heeft.

Welk type remmen?

Terwijl gewone fietsen nog vaak mechanische remmen hebben, d.w.z. met een remkabel, kiezen heel wat elektrische fietsen voor hydraulische remmen. Hierbij wordt de remkracht overgebracht via een vloeistof (remolie). Dit is efficiënter dan een kabel omdat de vloeistof niet kan worden samengedrukt. Bovendien moet je minder kracht uitoefenen omdat de remdruk door dit systeem wordt verhoogd.

Een hydraulisch systeem vraagt ook heel weinig onderhoud. Het is wel duurder.

Bij een mechanisch remsysteem moet je meer kracht zetten en heb je meer slijtage, maar dit is wel veel goedkoper.

Het display

De display of het schermpje dient om je e-bike in te schakelen. Vervolgens kun je er allerlei informatie van aflezen: snelheid, de resterende batterijcapaciteit en soms de daaraan gekoppelde resterende autonomie in kilometer.

Het display kan ook het verlengde worden van je smartphone, door te connecteren met een app. Je kunt dan bijvoorbeeld onderweg bellen of muziek beluisteren. Steeds vaker kun je ook je smartphone zelf als display gebruiken en moet je enkel een app downloaden. Indien je dat wenst, kun je je dan een aparte smartphonehouder aanschaffen.

Lange wachttijd voor een fiets? Lease er één!

Sinds de coronapandemie zit iedereen op de fiets. Dat is een goede zaak, maar de wachttijden bij fietsenwinkels en -makers lopen door de grote vraag wel flink op. Sommige merken kunnen dit jaar zelfs geen nieuwe modellen meer leveren. Wil jij toch op korte termijn elektrisch fietsen, tegen een democratische prijs? Dan kun je een fiets leasen via ons Private Lease-aanbod. Je kunt kiezen uit 12 modellen van bekende merken als Batavus, Koga en Sparta, die stuk voor stuk goed scoorden in onze tests. En als abonnee krijg je er een gratis fietstas bovenop.

Bekijk het aanbod

Lease een elektrische fiets vanaf €96/maand (en krijg een gratis fietstas!)

Trek er zorgeloos op uit dankzij de all-in maandprijs: inclusief verzekering, onderhoud én reparatie.

batavus-Finez-E-go-power-sport

Batavus Finez E-go power sport 73

vanaf € 118

Meer info
Koga-pace-b10

Koga Pace B10 81

vanaf € 169

Meer info
Sparta-d-rule-m8b

Sparta d-rule m8tB 81

vanaf € 113

Meer info

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...