Fietsen

Steden zien ongevallen met elektrische steps flink toenemen

Deel op

Elektrische steps worden beter en veiliger, maar toch zijn ze steeds vaker betrokken bij (zware) ongevallen. Hoe komt dat? En hoe kunnen we die trend keren?

Je las het misschien in ons nieuwsbericht: de meest recente lichting elektrische steps is een stuk beter en veiliger dan de vorige. Goed nieuws dus, maar tegelijkertijd lezen we recent verschillende berichten over hoe in onze steden steeds vaker ongevallen gebeuren met bestuurders van e-steps, soms zelfs met dodelijke afloop. Wat is er aan de hand?

“Geen duidelijk plaats in het verkeer”

Een eerst oorzaak van het groeiende aantal ongevallen met elektrische steps is de stijgende populariteit. Steeds meer mensen kiezen een step om hun (korte) verplaatsingen te doen, vooral in de stad. Zeker de coronapandemie heeft die tendens versterkt: het openbaar vervoer wordt door heel wat mensen liever zo veel mogelijk vermeden. Daarnaast vind je in onze steden ook meer en meer deelsystemen met e-steps.

Maar naast die groeiende populariteit zijn er ook andere oorzaken. Zo weten veel bestuurders nog steeds niet waar op de weg ze moeten rijden. “De wegcode is nochtans heel duidelijk”, zegt onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh. “Elektrische steps horen thuis op het fietspad. Enkel als ze stapsvoets rijden, dus niet sneller dan 5 à 6 km per uur, moeten ze op het voetpad. Maar in 99 % van de gevallen rijden de bestuurders sneller. Toch zien we dat heel wat e-step-gebruikers van het voetpad gebruik maken en met hoge snelheid tussen de voetgangers door laveren. Dat is natuurlijk vragen om ongelukken.”

Bekijk ook onze video hierover:

Meer risico op valpartijen

Ook al zijn de nieuwste elektrische steps veiliger dan de vorige generatie, toch blijft het risico op ongelukken en valpartijen groter door de kleine wieltjes. Komen die een obstakel tegen, bv. een stoeprand of een hoger liggend riooldeksel, dan zul je daar al sneller over vallen. Bovendien zijn veel mensen nog niet gewoon zijn om met een e-step te rijden. Ook de smartphone zorgt al te vaak voor afleiding, ook al is het gebruik ervan op een step verboden, net als op de fiets. Het feit dat veel gebruikers daarenboven geen helm dragen, maakt de kans op kwetsuren dan weer groter.

Ben je geïnteresseerd in een eigen step? Neem dan een kijkje in onze koopwijzer.

Veilig op weg? Dat doe je met een helm op. Ontdek hier welke modellen de meeste bescherming bieden.

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...