Fietsen

Rubbee X: een goed idee ... op papier

Deel op

Je fiets omtoveren tot een elektrische fiets door er een motortje op te plaatsen: dat is het frisse idee achter de Rubbee X. We probeerden het uit, maar na enkele testritten raakten we niet helemaal overtuigd.

Elektrische fietsen zitten al jaren in de lift. Je kunt er gemakkelijk en op een milieuvriendelijke manier wat langere afstanden mee afleggen met je snufferd in de buitenlucht. Als dat het uitgangspunt is van een elektrische fiets kun je natuurlijk ook een elektrisch motortje maken dat je op elke gewone fiets kunt monteren en voilá: je hebt een elektrische fiets. Dat is het idee achter Rubbee X. Een motor-batterijmodule die je met een houder aan je zadelbuis kunt vastmaken en een sensor die je aan de binnenkant van het linkerpedaal monteert, is al voldoende om de metamorfose naar een elektrische fiets te maken.

Vlot te monteren, maar batterijcapaciteit niet hoog genoeg

De motor begint te werken van zodra de sensor omwentelingen voelt. Aan die motor-batterijmodule kun je zelf nog 1 of 2 batterijen toevoegen om je rijbereik te verhogen. Wij hebben een model getest met 2 extra batterijen, 3 in totaal dus, voor een vermogen van 350 Watt. De module met 3 batterijen kost € 727. Daarmee kun je volgens de fabrikant/op papier een (illegale) snelheid van 32 km per uur halen en een afstand van 48 kilometer afleggen. Als je maar 1 of 2 batterijen gebruikt, is de maximumsnelheid lager, namelijk 25 km per uur en bedraagt het vermogen 250 Watt. Wij vinden de batterijcapaciteit van 94 Wh per batterij aan de (te) lage kant.

Het monteren van de onderdelen ging in elk geval vlot en de ondersteuning op vlak terrein en bij hogere snelheden, vonden we goed. We merkten ook dat je bij problemen kunt rekenen op een goede klantendienst via e-mail. Daar staat tegenover dat er bergop nauwelijks ondersteuning is. Als de batterij leeg is, ondervind je ook veel weerstand van de motor die toch 4 kilo weegt met 3 batterijen. Uiteraard kun je dat zeer snel verhelpen door de motor los te koppelen, maar als middenin je fietstocht de batterijen leeg raken, zit je nog met extra ballast voor de rest van de rit. Het systeem maakt ook veel lawaai.

Niet helemaal geschikt voor koers- of plooifiets

Als we het systeem probeerden te installeren op een koersfiets of op een plooifiets ging dat minder vlot en bleek de Rubbee X ook veel minder efficiënt. De carbon zadelbuis van de koersfiets is fragieler dan die van een gewone fiets en dus moet je opletten dat je de motorhouder niet te hard aanschroeft. Zowel bij de koersfiets als bij de plooifiets was er niet voldoende plaats om de sensor aan de binnenkant van de linkerpedaal te monteren, dus plaatsten we hem aan de buitenkant van de rechterpedaal.

Nog werk aan de winkel

Hoewel we gewonnen zijn voor het idee van een elektrische motor die je op een gewone fiets kunt plaatsen, moet er nog heel wat verfijnd worden. Voorlopig is het enkel interessant als je voornamelijk op vlak terrein fietst en geen te grote afstanden aflegt. Met ook nog eens een behoorlijk heftig prijskaartje lijkt de kans klein dat de Rubbee X de fietswereld stormenderhand zal veroveren.

Lees alles over elektrische fietsen en steps op onze website.

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...