Fietsen

Heeft de elektrische step toekomst?

Deel op

Geparkeerd op het trottoir of zwervend door de straten: de elektrische step lijkt de laatste maanden het stadslandschap te veroveren. Nu er nieuwe maatregelen worden ingevoerd om het aantal verkeersongevallen te beperken, werpen wij een blik op dit alternatieve vervoermiddel.

Hoe leuk en praktisch de elektrische step ook is, blijkt deze nog steeds de oorzaak van veel verkeersongevallen. Zoals we al eerder hebben uitgelegd, is de elektrische step geen speelgoed. Hoewel de nieuwe generatie steps beter en veiliger zijn, zijn deze nog steeds vaak betrokken bij ernstige ongevallen.

Gebruikers zijn niet vrijgesteld van verkeersregels

De belangrijkste ongevallen met steps is in 41% van de gevallen te wijten aan het slechte wegdek, volgens de laatste enquête van Brussels Mobility. Louis, een 32-jarige advocaat in Brussel, zweert sinds twee jaar bij zijn elektrische step. Volgens hem ligt het probleem eveneens in de slechte staat van de wegen alsook in het gebrek aan voorzichtigheid van automobilisten. Naast de ongeschikte stedelijke ruimte vormt het gedrag van bepaalde stepgebruikers echter ook een probleem. Te onvoorzichtig, zonder helm, op de stoep, slalommend tussen voorbijgangers en zich niet altijd aan de maximumsnelheid houdend, lijken bestuurders van elektrische steps maar al te vaak de verkeersregels aan hun laars te lappen.

Brussels Mobility heeft daarom hun regelgeving herzien. Sinds maart 2019 is de maximumsnelheid op elektrische steps 25 km/u. Het is ook verboden op trottoirs te rijden als de snelheid hoger ligt dan het wandeltempo. Meer in het algemeen is de wegcode wel degelijk van toepassing op gebruikers van elektrische steps, ook al geeft het gebruik ervan een "gevoel van vrijheid", zoals Louis bekent.

Een hype die niet afzwakt

Het is juist dit gevoel van onafhankelijkheid en het speelse karakter dat steeds meer gebruikers van de e-step lijkt aan te trekken. Sommige mensen hebben hier zelfs hun vervoerskaart en voertuig voor ingeruild. En de hype neemt niet af. Nadat het bedrijf Bolt in juni hun intrede maakte, is het nu de beurt aan het Zweedse bedrijf Voi. Zij investeren in het Brusselse landschap met 2.000 nieuwe elektrische steps met de belofte het beter te doen dan hun concurrenten door veiligere en meer ecologische modellen aan te bieden. Zal dit voldoen aan de vraag van de gebruikers van de elektrische steps?

Laura, een 26-jarige grafisch ontwerpster die in Ukkel woont, heeft de scooter tot haar dagelijkse vervoermiddel gemaakt: "Ik hou van de onafhankelijkheid die het me geeft. Ik hoef niet na te denken over waar ik moet parkeren, ik kan hem gebruiken wanneer ik wil, en ik hoef niet bang te zijn dat ik ´s avonds niet thuis kan komen als ik de laatste tram heb gemist”.

En zij is niet alleen. Hoewel de meerderheid van de gebruikers van elektrische steps mannen zijn, zoals blijkt uit de laatste enquête van Brussels Mobility, spreekt de e-step een grote doelgroep aan. Het gaat om stadsbewoners met een leeftijd tussen de 25 en 34 jaar, die afgestudeerd zijn en meestal werken, voor wie de step een gemakkelijke manier blijkt om naar het werk te gaan of (bijna) ongehinderd thuis te komen van een avondje uit.

En de gevolgen voor het milieu?

De elektrische step past ook goed binnen het streven om het gebruik van auto's in de stad terug te dringen. En het werkt: in 2019 had 44% van de regelmatige gebruikers hun autoritten vervangen door een elektrische step, blijkt uit de enquête van Brussels Mobility.

Dit "groene" aspect roept echter vragen op: hoe zit het met de recyclering van batterijen of het energieverbruik? De "milieukosten" van de gedeelde steps kunnen in twijfel getrokken worden. Een levensduur van gemiddeld één maand en een noodzakelijke verhoogde productie om een volledige vloot in stand te houden, maakt de gedeelde step niet overtuigend.

Anderzijds is het duidelijk dat het vervuilende effect minder zal zijn dan dat van een auto. In dit geval is de beste optie een model aan te schaffen die winstgevend is en waarvan de looptijd langer zal zijn. Dit is een manier om praktisch nut en milieubewustzijn te combineren.

Als je jouw eigen elektrische step wilt kopen, bekijk dan onze vergelijker en vind het model dat het beste bij je past.

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...