Fietsen

Kopje onder met de navigatie van de Angell Black edition

Deel op

Een ebike met een echt dashboard met ingebouwde gps? Handig, want je moet niet meer alles bedienen op je smartphone. Maar in de praktijk mag je er toch niet blind op vertrouwen.

Dat we op twee gedachten hinkten toen we de hippe elektrische stadsfiets Angell konden testen, las je hier al. Bij die eerste proefrit concentreerden we ons op de fiets zelf. Nu hebben we het geïntegreerde dashboard, waarop je de fiets kunt bedienen en kunt navigeren, onder de loep genomen. Geen gepingel meer op je smartphone dus. Maar (hoe) werkt het in de praktijk?

Op weg … met de smartphone

De nieuwe generatie fietsen, dat is wel even aanpassen. Wil je ermee op pad en spring je wat overhaast in het zadel, dan maakt de Angell een hoop misbaar. Reden: je moet eerst de app installeren, erop inloggen en aan de fiets in kwestie koppelen, en pas dan mag je de tweewieler beroeren.

Als de verbinding eenmaal gemaakt is, willen we onze bestemming ingeven en route bepalen. Maar dat moet … met de smartphone. Echt wel bijzonder vreemd, dat je je fiets uitrust met een aanzienlijke middenconsole, maar de fietser toch nog moet terugvallen op zijn of haar smartphone. Als je je bestemming op die manier hebt ingegeven, krijg je vervolgens op het dashboard van je fiets instructies: na 100 meter rechtsaf, na 200 meter rechtdoor … Maar het zijn dus puur geschreven aanwijzingen met pijltjes, veel eenvoudiger zou het zijn als we een kaart konden zien op het scherm. Maar dat blijkt dus niet te kunnen. Auditieve aanwijzingen zijn er niet, terwijl de trillingen die voelbaar zijn bij een nieuwe instructie na een tijdje vooral op de zenuwen werken.

Een en ander heeft te maken met het feit dat de ingebouwde navigatie van de Angell geen gebruik maakt van de gps-ontvanger van de fiets, maar van de ontvanger die in je smartphone zit ingebouwd. Dus navigeren met de fiets gaat eigenlijk via de smartphone, met aanwijzigingen die heel rudimentair worden weergegeven op je fiets. Dit terwijl je toch zou verwachten dat zo’n fiets zonder externe hulp zou kunnen navigeren.

Los het kanaal in

Eenmaal onderweg wordt al snel duidelijk dat het gebrek aan kaart en de navigatie met opeenvolgende aanwijzingen niet alleen wat onpraktisch is, maar dat ze ook niet goed werkt. Zo krijgen we meermaals verkeerde instructies: naar links als we naar rechts moeten, een weg naar beneden als we eigenlijk naar boven moeten. Ook de afstanden die worden vermeld, zijn niet altijd correct. Een keer hadden we nog 230 meter te gaan voor de volgende afslag, maar versprong dit plots tot 0 millimeter. Of we kregen de instructie om na 50 meter af te slaan, terwijl daar niets af te slaan was. Dit kan tot vrij penibele situaties leiden: als we precies hadden gedaan wat de gps ons instrueerde en waren we op een gegeven moment echt nog rechtdoor gegaan, zoals hij aangaf, dan waren we met onze klikken en klakken in het kanaal beland. Volgens Angell verloopt de navigatie op basis van gegevens van Google, maar met Google Maps hadden wij zulke fratsen nog nooit aan de hand.

Een alternatief zou zijn om te navigeren via knooppunten op routes die door verschillende websites worden aangeboden, maar helaas is het onmogelijk om deze routes op de gps van de Angell te downloaden.

Moeilijk bij diefstal

De ingebouwde gps-functie heeft ook een impact op het antidiefstalsysteem. Als we een diefstal simuleerden, dan kregen we hiervan wel een melding via de app. Dit werkt ook als de hoofdbatterij van de fiets verwijderd wordt. Maar de locatie waar de fiets naartoe werd gebracht, bleek helemaal niet in overeenstemming te zijn met de werkelijkheid, en versprong ook voortdurend zonder dat de fiets effectief werd verplaatst. Als jouw Angell wordt gestolen, is het dus zeer moeilijk om hem te volgen en om echt te weten waar hij naartoe is.

Eerlijk, we waren erg enthousiast om de ingebouwde gps van de Angell te testen. Geen gedoe meer met een smartphone onderweg, gewoon rijden! Maar de praktijk blijkt toch een heel ander verhaal. Je blijft afhankelijk van je smartphone en de navigatie op de fiets werkt echt niet goed genoeg. Voor de prijs die dit mooie stalen ros kost, € 2 699, had het echt beter kunnen en moeten zijn.

Lease een elektrische fiets vanaf €96/maand (en krijg een gratis fietstas!)

Trek er zorgeloos op uit dankzij de all-in maandprijs: inclusief verzekering, onderhoud én reparatie.

batavus-Finez-E-go-power-sport

Batavus Finez E-go power sport 73

vanaf € 118

Meer info
Koga-pace-b10

Koga Pace B10 81

vanaf € 169

Meer info
Sparta-d-rule-m8b

Sparta d-rule m8tB 81

vanaf € 113

Meer info

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...