Fietsen

Is de elektrische fiets gevaarlijk?

Deel op

Is een elektrische fiets gevaarlijk? Nee, maar voorzichtigheid is aangewezen

De verkoop van fietsen, maar vooral van elektrische fietsen “boomt” als nooit voorheen. Momenteel is een op de twee fietsen die de winkel verlaat elektrisch, en in het algemeen heeft al een op zes elektrische ondersteuning. Goed nieuws op het vlak van mobiliteit, voor het milieu en voor de gezondheid.

Met steeds meer elektrische fietsen op onze wegen, zien we ook het aantal ernstige ongevallen stijgen. “Tussen 2015 en 2019 is het aantal ongevallen met lichamelijke schade (1 908 gevallen in 2019) en het aantal gekwetsten verviervoudigd”, zegt Bruno Godart, woordvoerder van het VIAS institute (kenniscentrum voor verkeersveiligheid). “Die cijfers zijn uiteraard gelinkt aan het feit dat steeds meer Belgen zich op twee wielen verplaatsen.” Maar toch is dat niet het enige. Uit de statistieken van VIAS blijkt dat de gevolgen van een ongeval waarbij een fietser met elektrische ondersteuning is betrokken, zwaarder zijn dan die met een klassieke fiets (14,2 % met lichamelijke schade bij e-bikes, tegenover 9,1 % bij gewone fietsen).

Waarom er meer ernstige ongevallen gebeuren

Wie met een elektrische fiets rijdt, is door de band genomen iets ouder dan andere fietsers, en dus lichamelijk kwetsbaarder.

Maar ook andere redenen lijken aannemelijk: - Het risico op kwetsuren neemt aanzienlijk toe met de snelheid en het gewicht van het voertuig. Een botsing met een obstakel tegen 25 km/u kan dramatische gevolgen hebben. - Sommige senioren overschatten hun lichamelijke capaciteiten, terwijl de motor enkel ondersteunt en niet alle inspanningen overneemt. - De reactiesnelheid van een elektrische fiets ligt vaak ook hoger dat wat de reflexen en de het controlevermogen van oudere fietsers kunnen opvangen. Maar ook wie nog niet eerder fietste of de fiets terug ontdekt, kan worden verrast door de elektrische ondersteuning. Uit een Zwitsers onderzoek blijkt zelfs dat gevallen waarin de fietser de controle verliest, zonder een derde betrokken partij, vaker voorkomen dan botsingen.

Daarbij komen nog de gevallen waarin fietsers in aanraking komen met andere weggebruikers. Automobilisten onderschatten soms de snelheid van een elektrische fiets, die op het eerste gezicht vaak niet te onderscheiden is van een gewone fiets. Dit verklaart een aantal botsingen op kruispunten en rondpunten.

Hoe beperk je de risico’s?

Laten we beginnen met de helm: op een elektrische fiets is het sterk aangeraden om die steeds te dragen, net zoals op een gewone fiets overigens.

Verder bestaat er niet echt een kant-en-klare handleiding om je klaar te stomen voor een elektrische fiets. We raden alleszins sterk aan om hem uit te proberen voordat je hem koopt. Pro Velo voegt daaraan toe dat je, eenmaal je de fiets in je bezit hebt, het best eerst goed de handleiding leest om de werking van de motor te begrijpen. Vervolgens test je een keer op een veilige plaats, zodat je er al wat mee vertrouwt bent voordat je je op de openbare weg begeeft. “De forse versnellingen kunnen sommigen verrassen en destabiliseren”, geeft Pro Velo aan. “En de kleine pedaalslagen om een of twee meter vooruit te gaan zijn soms moeilijk te doseren”.

Uiteraard is het niet te bedoeling om aan je elektrische fiets te gaan prutsen om de elektrische ondersteuning op te voeren. Een speed pedelec (die tot een snelheid van 45 km/u kan gaan) lijkt dan weer voornamelijk weggelegd voor wie geregeld grote afstanden aflegt buiten de stad.

Wij helpen bij je aankoop

Denk je er aan om een elektrische fiets te kopen? Neem dan zeker een kijkje in onze aankoopgids en gebruik onze onlinekoopwijzer op www.testaankoop.be/fiets. Je vindt er de testresultaten van 17 aandrijvingssystemen die worden gebruikt in meer dan 700 modellen.

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...