Fietsen

Heeft een omniumverzekering voor een e-bike nut?

Deel op

Neem ik een omniumverzekering op mijn e-bike of niet?

Een goede e-bike kost zo’n € 2 500. Misschien is het ook interessant om er een omniumverzekering voor te sluiten, vooral ingeval van diefstal op het openbaar domein. Maar er zijn heel wat voorwaarden en uitzonderingen, dus opgepast.

Elektrische fietsen gaan als warme broodjes over de toonbank. Maar helaas worden ze ook meer en meer gestolen. Als je net € 2 000 of € 3 000 hebt geïnvesteerd in je tweewieler is dat erg pijnlijk.

Verzekeringsmaatschappijen zien hierin uiteraard een buitenkansje. Bij de meeste bedrijven kunt je momenteel terecht voor een omniumverzekering voor je fiets.

Voor wie ?

Of het nu gaat om een elektrische fiets, een goede mountainbike of een klassieke fiets uit de hogere prijsklasse: verzekeren heeft pas zin als er aan je fiets een zeker prijskaartje hing. “Het is pas het overwegen waard vanaf een prijs van € 1 200”, aldus de woordvoerder van Assuralia. Hoeveel je betaalt voor de verzekering, zal uiteraard in verhouding zijn tot die prijs. Reken op een jaarlijkse premie tussen € 60 en € 150, afhankelijk van de waarde van het model. In de praktijk raden wij zo’n verzekering vooral aan voor wie een nieuwe e-bike kocht en bij wie er een reëel risico is dat hij buiten zijn of haar woning wordt gestolen, ondanks alle maatregelen die daartegen kunnen worden genomen.

Opgepast voor beperkingen en uitzonderingen

Een omniumverzekering voor een fiets biedt bescherming tegen diefstal, materiële schade en, meestal, ingeval van een panne. Maar opgepast : in de contracten staan vaak heel wat uiteenlopende voorwaarden, beperkingen en uitzonderingen. Zo dekken de meeste omniums geen diefstal van jouw elektrische fiets als hij niet aan een vast punt was vastgemaakt. En hij mag niet zomaar op eender welke manier zijn vastgemaakt: bijna alle verzekeraars eisen dat een hangslot wordt gebruikt dat aan bepaalde specifieke voorwaarden voldoet (ART-label, bepaalde veiligheidsklasse, minimumprijs …). Voor assistentie ingeval van panne beperken ze zich meestal tot België en Nederland en een deel van onze buurlanden, bijvoorbeeld tot 30 of 50 kilometer buiten onze landsgrenzen. Wat betreft materiële schade kunnen er grote verschillen in de manier waarop bepaalde gevallen al of niet worden gedekt. Bij sommige verzekeraars moet het gaan om een ongeval, een botsing of andere specifieke voorvallen. Bij andere is elk schadegeval gedekt, tenzij er een uitzondering voor geldt.

Niet iedereen stelt op dezelfde manier schadeloos

Met sommige omniumverzekeringen ga je bepaalde verplichtingen aan t.o.v. een fietsverkoper. Alleen die verkoper zal je fiets mogen herstellen en alleen bij die verkoper zul je, ingeval van diefstal of van een perte totale, een vervanger mogen kopen. Je bent met andere woorden met handen en voeten gebonden. Als je fiets werd gestolen of hij is perte totale, moet je er bovendien rekening mee houden dat de afschrijvingspercentages kunnen variëren tussen het ene contract en het andere en dat dit tot grote verschillen kan leiden wat betreft de schadeloosstelling. En zowel bij diefstal als bij materiële schade geldt in de meeste contracten een franchise van enkele tientallen euro. Het is wel duidelijk: we raden sterk aan om het contractvoorstel voor een omniumverzekering voor je fiets zeer aandachtig te lezen, vooraleer je het ondertekent.

Neem een kijkje in ons dossier.

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...