Fietsen

“Fietsairbag” scoort het best in test van fietshelmen

Deel op

De zichzelf opblazende fietshelm van Hövding laat de concurrenten achter zich in onze meest recente test. Hoe werkt dit precies?

7 % risico op verwondingen aan het hoofd, terwijl dit bij de concurrentie varieert tussen 18 en 61 %: Hövding 3.0 van het gelijknamige merk steekt er met kop en schouders bovenuit in onze laatste test van fietshelmen. Alleen, het is geen echte fietshelm …

Bliksemsnel opgeblazen

Hövding 3.0 is geen harde fietshelm die je op je hoofd zet, maar is een band die je rond je nek draagt. In die band zitten sensoren die gekoppeld zijn aan een algoritme. Als je als fietser bepaalde bewegingen maakt, bv. een val of een botsing, dan zal de band zich in een fractie van een seconde (letterlijk: het gaat om een tiende van een seconde) opblazen tot een airbag rond je volledige hoofd, dus zowel de bovenzijde, zijkant, achterkant als nek.

Dit vertaalt zich dan ook in de resultaten bij een val. Je nek en de achterkant van je hoofd worden veel beter beschermd dan bij een gewone fietshelm, aangezien ze ook onder de airbag schuilgaan. De beschermende laag is bovendien veel dikker dan bij een gewone fietshelm, en biedt een perfecte mix van stevigheid en elasticiteit. Het risico op een hersenletsel is kleiner dan bij eender welke helm die eerder al werd getest, laat het labo weten. Het algemene risico op een letsel ligt op 7 %, terwijl dit bij de meeste helmen rond 30 à 40 % ligt, en bij sommige modellen kan oplopen tot 61 %. Door al deze resultaten krijgt de Hövding 4,5 sterren op 5, terwijl de “best of the rest”, Scott Arx Plus, blijft steken op vier sterren. Een perfecte bescherming zal ook deze airbag niet bieden. Als je tegen een paal rijdt, zal de airbag niet de tijd hebben om zich op te blazen.

Veiligheid heeft zijn prijs

Toont Hövding hier de fietshelm van de toekomst, en rijden we binnenkort allemaal met een airbag rond onze hals? De toekomst zal het uitwijzen, maar voorlopig is het product wel nog erg duur. Terwijl de beste helmen zo’n € 100 kosten, betaal je voor de fietsairbag maar liefst € 349. Dat zal voor veel mensen toch net van het goede te veel zijn. Maar voor wie erg veel op de baan is of wie zich niet altijd even veilig voelt en over het budget beschikt, is dit zeker een optie.

Wil je de resultaten van de Hövding vergelijken met die van gewone fietshelmen? Ga naar onze koopwijzer.

Commentaar

Alles over fietsen

Overweeg je een elektrische fiets? Lees hier onze tests of ontdek onze studies over fietshelmen, -veiligheid en-routes.

Meer info...