Alles over fietsen

Alles over fietsen

België evolueert zachtjes van het koninkrijk van Koning Auto naar een land waar ook fietsers thuis zijn. Met dank, onder meer, aan de elektrische fiets. Wij testen fietsen en fietsaccessoires, maar hebben ook oog voor fietsinfrastructuur en de veiligheid voor fietsers in de steden.

multiple-bikes

Is België een land van fietsers? Nee toch? Fietsen, dat hoort bij de Nederlanders – de Amsterdammers die je heftig bellend van de weg rijden als je het Leidseplein over wil. Nederland heeft kilometerslange afgescheiden fietsstraten en -snelwegen, waarlangs je rustig met je tweewieler van de ene naar de andere kant van de stad kunt. Maar België? Neen, fietsen in België is een huzarenstukje. Een avontuur. Meer Hollands dan Vlaams. Of erger nog: levensgevaarlijk. Toch?

Infrastructuur wordt beter.

Wel, neen. Stukje bij beetje blijkt ook België fietsvriendelijker te worden. Dat komt omdat de wegen, althans pre-corona, steeds nadrukkelijker dichtslibden. Met de auto stond je alleen nog in de file. Met de fiets laveerde je rustig tussen de stilstaande auto’s, of beter nog: je fietste er gewoon langs. Want de voorbije jaren heeft ook de politiek heel duidelijk de omslag naar een fietsvriendelijkere samenleving gemaakt. In 2018 investeerde Vlaanderen 138,5 miljoen euro in fietsinfrastructuur, het dubbele van het jaar ervoor.

Er is nog veel werk aan de winkel – het zal nog jaren duren voor elke gewestweg over een veilig fietspad beschikt – maar de eerste stappen zijn gezet.

Steeds meer fietsen

Scholen stimuleerden ouders om hun kinderen met de fiets te brengen in plaats van met de auto. Terzelfdertijd creëerde de overheid verschillende fiscale incentives om het fietsen te promoten. Het mobiliteitsbudget werd ingevoerd om werknemers over te halen hun bedrijfswagen in te ruilen voor een treinabonnement of een elektrische fiets. Er kwamen fietsvergoedingen voor woon-werkverkeer en hier en daar gemeentelijke premies voor wie een auto inruilt voor elektrische (bak)fiets. En dan kwam COVID-19 …

Infrastructuur voor fietsers wordt beter

Volgens onderzoeken reden 69% van de Vlamingen, bijna een kwart van de Walen en één op de drie Brusselaars in 2019 met de fiets. Maar sinds de coronacrisis lijkt het aantal fietsers exponentieel toegenomen. Vooral de verkoop van elektrische fietsen ging door het dak. Zelfs zo hard, dat producenten nog nauwelijks aan de vraag kunnen voldoen. Volgens de Nationale VerkeersONVeiligheidsenquête reed 16% van de Belgen in 2020 al op een elektrische fiets. Dat is drie procent méér dan in 2019, en ruim 6 procent meer dan in 2018. In Vlaanderen ligt het aantal elektrische fietsers trouwens nog hoger: 22% van de Vlamingen fietste dit jaar elektrisch, tegenover 8% van de Brusselaars en 6% van de Walen.

Test Aankoop testte voor jou de aandrijvingssystemen van 700 elektrische fietsen. Je vindt de resultaten hier.

Zo koop je elektrisch

Elektrische fietsen zijn handig en wendbaar, en eenvoudig te gebruiken: de motor treedt in werking vanaf het moment dat je begint te trappen, waardoor je minder spierkracht nodig hebt om vooruit te komen. Dat is makkelijker bij tegenwind of bergop, en het valt anderen nauwelijks op. Elektrische fietsen zijn ook goedkoop in gebruik (maximaal 20 eurocent per kilometer) en uiterst ecologisch, want ze stoten nauwelijks CO2 en geen fijn stof uit. Voor een gewone elektrische fiets – maximaal 25 kilometer per uur – heb je geen rijbewijs nodig.

Zo koop je een e-bike

Ook een verzekering is niet verplicht, al raden we wel een familiale verzekering aan voor alle elektrische fietsers. Fietsen die sneller rijden dan 25 per uur worden als bromfiets klasse P (speed pedelec) beschouwd. Hiervoor zijn onder meer een rijbewijs, verzekering en een speciale fietshelm vereist.

Tips over waarop je moet letten bij de aankoop van een elektrische fiets vind je in onze koopgids

Is elektrisch veilig?

Driekwart van de fietsers met trapondersteuning rijdt volgens de enquête tussen de 16 en de 24 kilometer per uur. Minder dan de helft van de klassieke fietsers haalt die gemiddeldes. Dat maakt fietsen onveiliger: fietspaden zijn niet overal breed genoeg om méér fietsers op te vangen, die elkaar bovendien ook nog tegen verschillende snelheden voorbijflitsen.

Kies de juiste helm

Kies de juiste fietshelm

Naarmate het aantal fietsen toeneemt, zal ook de problematiek van veiligheid en onveiligheid op de fiets toenemen. Het wordt van levensbelang om de regels te kennen en te respecteren, maar ook om met de juiste uitrusting te kunnen fietsen.

Test Aankoop heeft voor jou 22 fietshelmen voor volwassenen op hun veiligheid getest.

Ga met ons in discussie

Heb je nog iets toe te voegen? In de community Mobiliteit discussieert Test Aankoop over een 45-tal mobiliteitsthema’s. Praat hier mee.

Veilig fietsen voor de scherpste prijs

Fietsen is vrijheid, maar denk ook aan je veiligheid! Profiteer nu van een mooie korting op de ultraveilige helmen uit het Scott-assortiment!

Ga naar het aanbod