Wij vragen de erkenning van een nieuwe positieve, pro-actieve en centrale rol voor de Consument binnen de Data markt
Consumentenvertrouwen is van cruciaal belang en niet alleen binnen het proces van economische ontwikkeling. In het digitale tijdperk worden de fundamentele rechten van burgers inderdaad meer en meer uitgedrukt in de context van “private” virtuele ruimten die toegankelijk zijn voor consumenten.Voor de eerste keer worden de bescherming en handhaving van de rechten van de consument instrument voor een gegarandeerde toegang tot fundamentele burgerrechten.
Proximus, is één voorbeeld uit duizenden.
"In november 2016 lanceerde Proximus een nieuwe dienst: "MyAnalytics". “Met MyAnalytics maakt Proximus verzamelde statistische informatie laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen … Doordat het Proximus-netwerk permanent opvolgt waar een mobiele telefoon zich bevindt, kunnen de locatie en verplaatsingsstromen op elk moment van de dag nauwkeurig in kaart gebracht worden. Daarnaast vertelt de simkaart ook uit welke regio of welk land een gebruiker komt. MyAnalytics mikt op toeristische diensten, organisatoren van evenementen, marketingverantwoordelijken en beslissingsnemers in mobiliteitsmanagement … Een rapport vertelt organisatoren van evenementen uit welke regio of welk land bezoekers komen, zodat ze gericht promotie kunnen voeren … Omdat ook de verblijfsduur van deze bezoekers gekend is, kan een stadsmarketeer bijvoorbeeld de horeca overtuigen om een lunchdeal uit te werken … Rapporten kunnen aangevraagd worden voor een bepaalde locatie, periode en volgens het profiel van de bezoeker… De instapprijs is 700 euro”. Dus, als u een Proximus-klant bent worden uw locatie en profiel gegevens door hen opgeslagen, verwerkt en verkocht. Vroeg Proximus uw toestemming daartoe? Geeft Proximus u op een eenvoudige wijze toegang tot deze gegevens? Geeft Proximus u een deel van het geld dat zij verdienen met uw gegevens? Het antwoord is drie keer NEE. Dit moet anders!"