Nieuws

Tariefverhoging bij Belgacom en Telenet

31 januari 2013
Tariefverhoging bij Belgacom en Telenet

Als uw telecomdiensten duurder worden en u daar niet mee akkoord gaat, kunt u uw contract voortaan gratis opzeggen.

Belgacom en Telenet hebben beslist om hun tarieven te verhogen. Bent u daar ook de dupe van? Aarzel dan niet om via onze koopwijzer na te gaan of uw contract wel het meest interessante is voor uw gebruiksprofiel op het vlak van telefonie, internet en/of digitale tv.  Deze koopwijzer werkt erg eenvoudig en vergelijkt het volledige aanbod op de markt.

Tal van klanten betalen meer

Bij Belgacom worden heel wat producten (packs en abonnementen) vanaf 1 februari 2013 duurder. Het meest opvallende is het maandabonnement voor vaste telefonie, dat stijgt van € 19,65 naar € 19,99, terwijl dat amper enkele jaren geleden nog € 16,80 kostte. Of de prijsverhogingen ook voor u gelden, kunt u nagaan op www.belgacom.be/tarieven

Telenet heeft de tarieven van bepaalde diensten dan weer aangepast aan de stijging van de consumptieprijzenindex met 2,9 %. Die prijsstijging gaat in op 3 februari 2013. Van dan af aan kost het populaire basispack "Basic shake" bijvoorbeeld € 46,25 in plaats van € 44,95 per maand. Benieuwd of ook u meer moet betalen? Surf dan naar www.telenet.be/indexering.

Gratis opzeggen

Vroeger kon de klant zijn contract niet opzeggen naar aanleiding van een prijsindexering. U was immers met handen en voeten aan uw operator gebonden door een uitzondering in de toenmalige wetgeving. We hebben bij de onderhandelingen over de nieuwe telecomwet echter gevochten om klanten de mogelijkheid te geven hun contract gratis op te zeggen bij een indexering. En dat is inmiddels een feit! 

Voortaan kunt u uw contract dus kosteloos beëindigen als u niet akkoord gaat met de doorgevoerde prijsstijging. Vandaag zijn trouwens heel wat contracten van onbepaalde duur. In dat geval kunt u ook gratis overstappen naar een andere operator. 

Onvoldoende concurrentie

Als de prijs stijgt, is het dus de moeite waard om te overwegen een andere operator te kiezen. Maar welke dan? Daar zit het hele probleem. Belgacom en de kabeloperatoren vertegenwoordigen samen meer dan 90 % van de markt van gecombineerde aanbiedingen (telefonie, internet en/of tv). Als u geïnteresseerd bent in een pakket van diensten, is uw keuze dan ook beperkt tot Belgacom en de kabeloperator in uw streek. Net door dat gebrek aan concurrentie kunnen de providers zonder enige schroom hun prijzen verhogen!

Wij verzetten ons al jarenlang tegen de passieve houding van de regulator en de bevoegde ministers. Men had al lang diverse maatregelen moeten nemen om deze situatie een halt toe te roepen door het netwerk open te stellen en de concurrentie te stimuleren.

We hebben dit aangekaart bij de bevoegde minister en hem gevraagd om na de energiesector ook de telecomsector aan te pakken. 


Ten dienste van 340 000 abonneesProbeer het gedurende 2 maanden