Vragen ?
Test-Aankoop staat u graag bij voor:
- vragen & klachten
- juridisch & medisch advies


Nog geen lid ?
Bel ons vrijblijvend met de code "advies" op het nummer 02 542 32 00
en ontdek de voordelen van ons lidmaatschap.

De Test-Aankoop wereld:
Nieuws

Apple onderwerpt zich aan Belgische wet op garantie

21 maart 2014
Apple onderwerpt zich aan Belgische wet op garantie

In 2012 startten wij een rechtszaak opdat Apple de Belgische wetgeving op garantie zou naleven. Met resultaat: Apple heeft zich nu akkoord verklaard om zich te schikken naar de wet. Maar onze strijd om alle consumenten aanspraak te laten maken op een échte garantie gaat onverminderd verder.

Apple en zijn distributeurs zullen zich schikken naar de Belgische garantiewetgeving. Merkt u toch een schending van deze verplichting? Meld het ons!

  • Onze Dienst Individuele Hulpverlening staat u graag te woord op het nummer 02 542 34 34
  • U kunt ook uw ervaringen delen op onze Facebookpagina

Juridische actie tegen Apple

Iedere onderneming moet de rechten van de consument respecteren, zelfs een reus als Apple.

Er schortte echter een en ander aan de informatie die Apple en zijn verdelers verstrekten, meer bepaald in de voorstelling van de wettelijke garantie en de formules voor de commerciële garantie van de constructeur.

In 2012 hadden we daarom een vordering tot staking ingeleid, opdat Apple de wet betreffende de bescherming van de consument zou naleven.

Akkoord goedgekeurd

Er is vandaag een akkoord met Apple, dat verklaart zich aan de Belgische wet op de garantie te zullen houden.

Apple zal voortaan op zijn website de de wettelijke garantie uitleggen alsook de manier waarop die zich verhoudt tot de commerciële garantie verkocht onder de noemer "AppleCare Protection Plan".

Bovendien zal Apple duidelijk maken waaruit deze bijkomende garantie aangeboden voor één, twee en drie jaar precies bestaat.

Apple heeft eveneens de algemene voorwaarden van de Apple Store herzien. Het zal ook zijn verdelers informeren over de wettelijke garantie en eisen dat zij, op hun beurt, de consument informeren over hun rechten inzake garantie.

Goed nieuws, maar de strijd gaat verder

Uiteraard zijn wij verheugd over dit akkoord.

We zullen alles in het werk stellen opdat de beloftes zullen worden nagekomen, en we hebben dit eveneens ter opvolging overgemaakt aan de FOD Economie.

We moedigen u aan om ons eventuele problemen te melden. Problemen met de garantie staan helemaal bovenaan in de lijst van klachten die wij ontvangen: verkopers die de wetgeving niet naleven, de eis dat de consument 6 maanden na aankoop bewijst dat een conformiteitsprobleem al bestond bij de aankoop, de geprogrammeerde veroudering, …

Om een einde te maken aan deze wantoestanden, vragen wij om de wettelijke garantieperiode te verlengen van twee tot vijf jaar. De periode waarin de fout wordt geacht al te hebben bestaan op het moment van de levering moet ook verlengd worden van zes maanden tot twee jaar.


Gerelateerd

Modeldocument

Reacties:

Beste,

Sinds een tweetal weken ondervind ik problemen met het laden van mijn iphone 5. Switchte constant tussen laden, niet laden, laden niet laden.. Afhankelijk van de positie van kabel (het is niet de kabel op zich, die is nog vrij nieuw, eerder hoe hij in de connector van de iphone gepositioneerd is), laadt hij op of niet. Gisteren was ik niet op tijd thuis, batterij was volledig leeggelopen, en nu slaag ik er dus niet meer in op hem op te laden, doet werkelijk niets meer.

 

Ik veronderstel dat zoiets onder de garantie van 2 jaar valt?

Ik lees echter dat het nog maar sinds dit jaar is dat apple de garantieperiode heeft opgetrokken. Ik heb mijn toestel in 2012 gekocht, valt deze dan ook onder de 2 jarige garantie?

 

Ik heb hem gekocht bij mobistar, ga proberen vandaag of morgen langs te gaan... Hopelijk valt dit onder garantie?

 

Groetjes,

Sylvester

beste,

mijn dochter heeft haar iphone binnen  de garantietijd binnengebracht,ze hebben haar een nieuw? omruiltoestel gegeven en deze vertoonde al na 1 maand problemen maar opdat de garantie nu verstreken was(dachten wij) had ze het eerst even aangezien maar dan toch even later terug moeten binnenbrengen. Volgens informatie van een andere winkel hebben wij vernomen dat op dit toestel eigenlijk wel 3 maanden wettelijke garantie op was maar ja,voor de verkoper kwam het netjes uit want we zaten er 7 dagen over. Echter hadden we geen enkel papier of info over dit meegekregen in de winkel bij het afhalen van het nieuwe?toestel dat trouwens ook in de oude verpakking gestoken was. Kunnen wij een gratis herstel eisen?

MVG

YOLANDA
Dag Yolanda,

We raden je aan om even contact op te nemen met onze juridische dienst voor een eerste advies. Je kan hen bereiken op het nummer 02 542 34 34 (ma-vrij van 09.00-12.30 en 13.00-16.00).

Met vriendelijke groeten,
Test-Aankoop
1 2
€2 voor 2 maanden>> Ontdek ons aanbod