Persberichten

Beleggingen: bestaat de ideale bank?

26 augustus 2008
Beleggingen: bestaat de ideale bank?

Speciaal voor wie al zijn beleggingen per se bij één bank wil, onderzocht
Test-Aankoop welke bank het beste globale aanbod in huis heeft. Geen enkele grootbank haalt het podium.

Voor beleggingen is het vanuit strikt financieel oogpunt het voordeligst om aan financial shopping te doen of anders gezegd per product de Beste koop te zoeken. Dat bleek al meerdere malen uit eerdere enquêtes van Test-Aankoop. Alleen blijkt uit een enquête van de consumentenorganisatie uit 2005 dat 77% van de respondenten de laatste 10 jaar trouw zijn gebleven aan zijn bank. Enkel voor het spaarboekje durft men de laatste tijd al eens vreemd te gaan. Speciaal voor wie al zijn beleggingen per se bij één bank wil, onderzocht
Test-Aankoop welke bank het beste globale aanbod in huis heeft. Geen enkele grootbank haalt het podium. Daarnaast stuurde de consumentenorganisatie anonieme enquêteurs naar de bankkantoren om na te gaan of het beleggingsadvies van de bankier wel gedwee mag gevolgd worden. Niet dus. In één kantoor op vijf sloeg de adviseur de bal een beetje of helemaal mis. Om de kleine spaarder en belegger te helpen vergelijken, lanceert Test-Aankoop een rekenmodule met betrekking tot beurskosten op www.budget-net.com, open tot 15 september.

Wedden op één paard, een goed idee?

Hoewel het vanuit financieel oogpunt uiteraard het meest interessant is om per product op zoek te gaan naar het beste aanbod op de markt, blijven de Belgen hondstrouw aan hun ene bank. Het spaarboekje, waarvoor het gras vaak veel groener is aan de andere kant, lijkt de uitzondering op de regel te zijn. Opdat die consument die niet aan financial shopping wenst te doen met een gerust gemoed alles aan één enkele bank zou kunnen toevertrouwen, onderzocht Test-Aankoop of de ideale bank bestaat. De consumentenorganisatie onderzocht welke bank redelijk is qua kosten zowel voor de zichtrekening als voor beleggingen, daarnaast een interessante vergoeding toekent op de klassieke spaarproducten en tot slot een ruim gamma aan beleggingen aanbiedt.

Elke belegger is uniek

Elke consument belegt op zijn eigen manier. Om ons onderzoek te kunnen voeren stelden wij daarom vier profielen van beleggers op in functie van het bedrag dat wordt belegd, het risico dat men wenst te nemen en of men zijn verrichtingen al dan niet via internet deed. De volledige methodologie is gedetailleerd en bevat profielen gaande van zeer voorzichtig tot erg riskant.

And the winner is …

Voor alle vier profielen samen kwamen BKCP, Deutsche Bank en Keytrade Bank het vaakst als de meeste interessante naar voren. Als de klassieke spaarproducten volstaan, laat Argenta zich ook niet onbetuigd. Voor wie in Vlaanderen woont en behalve in klassieke spaarproducten hooguit in obligaties geïnteresseerd is, vormt OBK-Bank een waardevol alternatief. De vier grootbanken (KBC, Dexia, Fortis en ING) ontbreken in de top drie van elk profiel. Voor de vier profielen samen scoort KBC nog het best. Daar is enkel de actieve belegger in aandelen beter af bij Dexia.

Test-Aankoop maakt vergelijken makkelijker

Test-Aankoop beschikt al over een aantal financiële rekenmodules en voegt daar nu ééntje aan toe: een beurskostensimulateur. Wanneer u immers aandelen wil kopen of verkopen op de beurs, dient u beroep te doen op een tussenpersoon die natuurlijk kosten aanrekent die sterk variëren van bank tot bank. Afhankelijk van het beleggersprofiel kunnen de verschillen oplopen tot 1600% tussen de goedkoopste en de duurste. Zijn een aantal nieuwkomers zoals Binckbank en Fortuneo werkelijk zoveel goedkoper dan de grootbanken als de reclame laat uitschijnen? U komt het allemaal te weten op www.budget-net.com, de website van Budgetweek, het financiële weekblad van Test-Aankoop. De simulator, die de tarieven van 17 instellingen vergelijkt voor een twintigtal beurzen, is voor iedereen toegankelijk tot 15 september aanstaande.

De bankier: een goed adviseur?

Tarieven zijn één zaak, vertrouwen in de bank een andere. En vertrouwen moet je verdienen. Test-Aankoop stuurde daarom anonieme enquêteurs naar 80 bankkantoren van 8 grote banken met één vraag: “Ik zou graag een som geld beleggen en zou willen weten wat u mij aanraadt”. Meer dan dat moesten ze niet zeggen. Ze hadden wel allemaal hetzelfde beleggingsprofiel waarvoor de bankier idealerwijze een spaarverzekering moest voorstellen. Dat is een risicoloze belegging die geschikt is voor een lange looptijd en die geen actieve opvolging vereist.

Wie ben ik?

Om te vermijden dat de bankier enkel die financiële producten aanbeveelt waarop de bank het meest verdient, zonder zich te bekommeren om het profiel van de belegger is hij sinds kort verplicht, ingevolge de MiFID-richtlijn, van elke klant een financieel profiel op te stellen. Hij mag vervolgens alleen maar beleggingen aanraden die binnen dat profiel passen. Voor levensverzekeringen geldt een soortgelijke regeling. In bijna 40% van de kantoren werden voldoende pertinente vragen gesteld. Bijna 30% van de adviseurs vond het echter niet belangrijk het profiel te kennen van een cliënt alvorens hem beleggingen aan te bevelen. Axa, Fortis Bank en Dexia verdienen een pluim. De Bank van de Post en Argenta stellen zwaar teleur. Slechts één op vier van hun bezochte kantoren haalde minstens een redelijke score.

Een op vijf slaat de bal mis

Gelet op het beleggingsprofiel van onze enquêteur had de ideale bankier hem een spaarverzekering moeten voorstellen. In 78% van de kantoren was dat ook het geval, met een score van 100% voor AXA en ING. Enkel Deutsche Bank, met toch nog 66%, viel een beetje uit de toon. 8 op 10 is zeker niet slecht, maar dat betekent toch nog dat 20% van de adviseurs beleggingsadvies gaven dat niet helemaal aangepast was aan het profiel van onze enquêteurs.

Financiële informatiefiche, een vodje papier?

De spaarverzekering is evenwel een complex product. We gingen dan ook na of de bankier voldoende en correcte informatie gaf aan onze enquêteurs. Slechts de helft van de kantoren scoorde goed of zeer goed. Nog erger is het gesteld met de afgifte van de financiële informatiefiche. In de verzekeringssector heeft men zich er namelijk toe verbonden om dat standaarddocument systematisch te bezorgen aan wie inlichtingen vraagt over een verzekeringsproduct. Onze enquêteurs kregen maar in één geval op vier deze fiche mee. Nog veel werk aan de winkel dus.

Tot 15 september kan iedereen de simulatie doen van de kosten van zijn beurstransacties op www.budget-net.com  of via 02/542.32.32


Ten dienste van 340 000 abonneesProbeer het gedurende 2 maanden