Zichtrekening Argenta beter doorgelicht status 03 oktober 2006

We beginnen van volgende startsituatie.
Er staat 100,00 euro op de zichtrekening en men kan 100,00 euro in het negatief gaan.
Beschikbaar bedrag is 200,00 euro zoals bij elke andere bank (zou je denken).

De praktijk leerde mij het volgende.

Domiciliëringen.
----------------
Als er een domicilïering wordt aangeboden van 150 Euro dan zal deze NIET worden uitgevoerd.
Enkel van positieve bedragen wordt een domiciliatie uitgevoerd.
Als consument kom je op geen enkele manier te weten dat een domiciliatie NIET werd uitgevoerd,
Er is geen enkele berichtgeving op je uitreksel bij Argenta.
Je komt dit te weten op het moment dat je een aanmaning tot betaling krijgt van de betreffende verzekering of elektriciteits of telefoon-instelling met een administratieve kost van 5 tot 15 euro.

Phonebanking.
------------
Als je naar de stand van de rekening vraagt, krijg je op dinsdag 3 oktober de stand te horen van Donderdag 28 september om 23:59 uur.
Nocthans heb je tijdens de vrijdag, zaterdag zondag en maandag dingen betaald in de winkels.

Dit is nog niet alles.
Als je met phonebanking op vrijdag een overshrijving van 70 euro invoert om deze onmiddellijk te betalen.
Wat perfect zou moeten gaan omdat we 100,00 euro positief staan en 100,00 negatief kunnen gaan.
Opgelet Die 70 euro zal er niet af gaan omdat je onvoldoende krediet hebt. Waarom?
Op de zondag (na de vrijdag) heb je bijvoorbeeld getankt voor 50 euro en dus staat er nog maar 50 euro op de rekening .
De overschrijving van de vorige vrijdag wordt NIET uitgevoerd omdat deze pas op maandag verwerkt wordt en men kan niet negatief gaan met overschrijvingen.
Dus werd de overschrijving helemaal niet ONMIDDELLIJK uitgevoerd zoals je kon horen op Argenta Phone.
Als consument denk je dat alles betaald is. Je kreeg te horen op de Phone dat je betaling werd uitgevoerd en je krijgt geen enkele berichtgeving op je uittreksels dat dit niet zo zou zijn.
Wanneer ontdenk je dat die 70 euro niet werd betaald? Na een aanmaning met administratieve kosten.
Nochthans als de overschrijving onmiddellijk werd uitgevoerd zoals men kon horen op ArgentaPhonel, dan had men op de zondag erna perfect kunnen tanken omdat men enkel bij betalen met bankcontact negatief kan gaan.
Als klant is het een hele administratie om alles op te volgen

Transakties in de BANK zelf.
----------------------------
Het is onmogelijk om geld van de spaarrekening op de zichtrekening te zetten met Argenta Phone of wat dan ook.
Men moet hiervoor langsgaan bij de bank.
Omdat ik ga werken, schreef ik een briefje met met mijn naam, handtekening en datum en kopie van mij paspoort en stak deze in een envelop en dan in de brievenbus van Argenta.
Ik vroeg geld van mijn spaar op mijn zichtrekening te zetten. Beide rekeningen van Argenta in hetzelfde filiaal.
Resultaat? Ik kreeg telefoon dat ik persoonlijk moest langsgaan. Ze konden dit niet aanvaarden. Ik moest een handtekening op HUN ARGENTA papieren zetten.
Resultaat ik heb dan maar verlof genomen om geld van mijn spaar op mijn zichtrekening te kunnen zetten. Want anders gaat dat NIET.

Overschrijvingen
----------------
Omdat consumenten genoodzaakt zijn om alles met papieren overschrijvingen te doen, deed ik dat ook.
Omdat ik 5 maanden een vast bedrag moest betalen voor iets, schreef ik 5 overschrijvingen met 5 memodatums.
Nu de problemen.
1) je krijgt geen melding op je uittreksels dat je 5 overschrijvingen hebt afgegeven en de memodatums kan je nergens terugvinden.
2) Stel nu dat op dag x, 5 cent te weinig op het positieve stond, dant wordt dit niet uitgevoerd en ben je daar niet van op de hoogte (staat niet op de uittreksels).
3) Ik kreeg reclamaties omdat overschrijvingen nooit zo ver in de toekomst worden ingeplant. Dat is voor hen een heel werk om dit op te volgen. (Giller vind ik)

De opvolging van "onkunde van één van" de loketbediendes daar zwijgen we nog van.

Selfbanking hebben ze al evenmin.

Pensioensparen op een fonds doorgelicht:
-----------------------------------------
Ik ging langs bij Argenta in de overwinningsstraat te Willebroek om mijn pensioensparen te volstorten. Ik had 2 briefjes van 500 euro bij. (Had ik cash omdat ik mijn auto verkocht had)
Nu komt het.

1ste probleem
Ze kon het geld niet storten op mijn pensioensparen omdat het niet gepast was.(Moest exact 810 euro zijn)
Allé zei ik, wissel dan 1 briefje om in klein geld en ik zal u gepast betalen. Dat ging niet omdat haar kassa dan niet klopte. (Nooit naar school geweest blijkbaar! Als je 1 briefje van 500 in de kassa legt en je haalt er 5 van 100 euro uit, dan is er geen kasverschil volgens mij. En zij maar zeggen dat dit wel zo was. Dat haar kassa dan niet klopte.

2de probleem
Omdat ik geen zichtrekening "meer" had kon ik niet storten op het pensioensparen volgens de dame. Ik moest eerst een zichtrekening openen. Ik vroeg haar of ze dat kon aantonen in de algemene voorwaarden van het pensioensparen.
Neen maar het zijn de regels
Dus ze opende een zichtrekening. Stortte er 1000 euro op. Schreef het geld 810 euro over naar mijn pensioensparen en gaf cash 190Euro terug. Ze zei dat dit allemaal gratis was.
IK GELOOF ER GEEN KNIJT VAN.
Ik vroeg dan om onmiddellijk mijn zichtrekening af te sluiten. Dat ging niet. Dat was onmogelijk omdat de verrichtingen nog verwerkt moesten worden.

Besluit: ik moet terug om die domme rekening die ik helemaal niet wil af te sluiten.
Ze vinden de regels ter plaatse uit.
Als klant moet je dat gewoon ondergaan

Algemeen besluit:
Argenta mag dan al gratis zijn. Maar eigenlijk kost ARGENTA heel veel geld (door aanmaningen van leveranciers) en aan TIJD in de opvolging van je rekeningen.
Je moet steeds gissen naar de stand van je rekeningen. Argenta (phone en de filialen) kunnen op geen enkele manier de huidige rekeningstand meedelen. Enkel van minstens van 1 tot soms 5 dagen terug. Enkel bankcontact kan je de exacte stand weergeven als je geld afhaalt uit de muur en een afschiftje vraagt. Straf dat Bankcontact welke mijn geld niet beheerd dat beter weet dan de bank zelf.

Ik ben van bank veranderd. Wat merk ik?
ALs ik met phonebanking van een andere bank iets onmiddellijk uitvoer, dan is dat onmiddellijk van de rekening af. Dezelfde dag nog.
Met overschrijvingen en domiciliëringen kan ik gerbuik maken van mijn kaskrediet (=in het negatief gaan).
Als een overschrijving of domiciliatie niet werd uitgevoerd dan komt dat op mijn uittreksels.
Men kan ook van spaar naar zichtrekening overschrijven.
Dit zowel bij KBC als Bij ING als bij DEXIA.

OPGELET: DEXIA kan je ook HEEL kostelijk uitkomen. Als een overschrijving/domiciliatie niet werd uitgevoerd wegens onvoldoende krediet dan kost je dat bijna 5 euro per geweigerde betaling! Op jaarbasis is dat een heel dure zichtrekening.

Ik snap niet dat TESTAANKOOP "Argenta" in "zichtrekeningen doorgelicht van jaar X" bovenaan durft te zetten.
Door de sterke beperkingen is ARGENTA eigenlijk niet gratis maar veel duurder dan elke andere bank.
Je moet eigenlijk minstens 2000 euro op je zichtrekening laten staan om alle van bovenstaande problemen te kunnen opvangen/bufferen.

Bezint eer je begint om naar Argenta over te stappen.