Vragen ?
Test-Aankoop staat u graag bij voor:
- vragen & klachten
- juridisch & medisch advies


Nog geen lid ?
Bel ons vrijblijvend met de code "advies" op het nummer 02 542 32 00
en ontdek de voordelen van ons lidmaatschap.

De Test-Aankoop wereld:
Dossiers

Elektrische fietsen

28 augustus 2015
Elektrische fietsen

Elektrische fietsen zijn praktisch en gemakkelijk, en kunnen zelfs een alternatief zijn voor de auto - als het weer een beetje meezit. Op de volgende zaken moet u letten wanneer u beslist om er een te kopen.

Aankoopgids

Bij een elektrische fiets hebt u een elektromotor die u een duwtje in de rug geeft op momenten dat het moeilijk is of wordt: bij het vertrek, bij tegenwind of bergop. Een duwtje in de rug, dit wil zeggen: u moet zelf al aan het trappen zijn, dan pas treedt de motor in werking. In het andere geval spreken we van een bromfiets.

Een elektrische fiets moet voldoen aan een aantal wettelijke vereisten: het motorvermogen is beperkt tot 250 W, de assistentie moet progressief afnemen naarmate de snelheid toeneemt en zelfs stoppen zodra de fiets 25 km per uur haalt. Wie sneller wil gaan, kan kiezen voor wat men een "speed e-bike" of "speed pedelec" noemt.

Verschillen met de klassieke fiets

Elektrische fietsen hebben net dezelfde eigenschappen als gewone fietsen: verlichting, remmen, antidiefstal, fietsstandaard. Het versnellingsmechanisme (7 tot wel 30 versnellingen) zitaan het versnellingsmechanisme of in de wielnaaf.

Ze rijden vrij comfortabel, maar wegen wel veel meer dan een gewone fiets. Dat komt door het gewicht van de batterijen.

Economisch en ecologisch

De prijzen van een elektrische fiets kunnen sterk variëren: van ongeveer € 1 200 tot € 3 000 en zelfs meer. De gebruikskost valt niet te vergelijken met die van een auto of bromfiets: tussen € 0,15 en € 0,20/km. Dat is ongeveer de helft van de kost per kilometer van een kleine wagen.
En ze zijn natuurlijk ook milieuvriendelijker: ze veroorzaken nauwelijks CO2-uitstoot (behalve voor de elektriciteitsproductie) of andere vervuilende stoffen, geen fijn stof, enz.

Assistentie en batterij

De assistentie bij aanzet die op sommige modellen aanwezig is, werkt met een krachtsensor die het elektrische systeem activeert zodra u op de trappers drukt. Dat is natuurlijk een groot voordeel, vooral wanneer u vertrekt op een helling. De andere systemen treden pas in werking wanneer u al enkele malen op de pedalen hebt getrapt. Het is dus aan u om de eerste meters een inspanning te leveren.
De assistentie op hellingen is meer dan welkom als u in een heuvelachtig streek of stad woont. Ze werkt vooral goed bij fietsen met de motor in de trapas.
In de loop der tijd is de lithiumbatterij zowat de standaard geworden. Er zijn bijna geen andere soorten accu’s meer te vinden, zoals nikkel-cadmiumaccu’s (Ni-CD), nikkel-metaalhydride-accuu’s (Ni-MH) of loodaccu’s, die goedkoper maar vaak ook zwaarder en minder doeltreffend zijn.
De levensduur van een batterij wordt geschat op 500 complete cycli opladen/ontladen, wat neerkomt op twee jaar, als u de fiets dagelijks gebruikt. Na ongeveer vier jaar moet de batterij hoe dan ook worden vervangen.
De autonomie kan variëren naargelang het model en naargelang u veel of weinig beroep doet op de assistentie.

Positie van de motor

De positie van de motor heeft een invloed op de prestaties van een elektrische fiets.

In het voorwiel: opletten voor slippen!

Een motor in het voorwiel is technisch gezien het eenvoudigst. Bij meer dan de helft van de geteste fietsen zit de motor dan ook op die plaats. Het fietsframe lijkt sterk op dat van een gewone fiets. Er moet immers geen rekening worden gehouden met de aanwezigheid van de ketting en het versnellingsapparaat. De trekkracht van de motor moet echter beperkt blijven om te vermijden dat het voorwiel doorslipt. Dat risico is heel reëel, zeker op hellingen en nat wegdek. Gezien de positie van de fietser en met eventuele bagage rust het gewicht van de fiets namelijk hoofdzakelijk op het achterwiel. Daardoor moet de fietser op steile hellingen zelf een groot deel van de inspanning leveren. Een elektrische fiets met motor is het voorwiel is dus een prima keuze als u geen al te steile hellingen wilt trotseren.

In het achterwiel: duwtje in de rug

Zit de motor van uw e-bike in het achterwiel, dan wordt u niet “voortgetrokken”, maar krijgt u veeleer een duwtje in de rug. Aangezien bij een gewone fiets de stuwing ook van het achterwiel komt, geeft dit een meer natuurlijke fietservaring. Wel is het zo dat een motor in het achterwiel altijd zal zijn uitgerust met een derailleur, aangezien de combinatie met een geïntegreerde naafversnelling niet mogelijk is. Dit vraagt wel wat meer onderhoud, en het wiel is ook moeilijk uit de fiets te nemen als u een lekke band hebt. Met een motor in het achterwiel is het gevaar op slippen praktisch uitgesloten, zelfs met een hoger vermogen.

In de trapas: maximale assistentie op hellingen

Als de motor op die positie zit, maakt de trapas deel uit van het motorsysteem. De inspanningen van zowel de motor als de fietser worden namelijk via de ketting naar het achterwiel overgebracht. Het versnellingsapparaat kan de krachtopwekking van beide dan aanpassen aan de wegomstandigheden. Als het goed wordt gebruikt, levert de motor dan ook maximale ondersteuning op zelfs de steilste hellingen.
Een aandachtspunt is de kleinste steek (afstand die de fiets aflegt bij één volledige omwenteling van de pedalen). Die bedraagt beter niet veel meer dan 2 meter om ten volle van de elektrische ondersteuning te kunnen genieten op steile hellingen.
Op vlakke weg biedt de combinatie motor-fietser-versnellingsapparaat hetzelfde comfort als een motor in het voor- of achterwiel. Een bijkomend voordeel is dat een lekke band voor- of achteraan niet moeilijker te herstellen is dan bij een gewone fiets. Beide wielen kunnen immers gedemonteerd worden zonder hulp van een specialist of speciaal gereedschap.
Een minpunt van de motor in de trapas is dan weer de snellere slijtage van de ketting. Die moet immers de inspanning van motor en fietser naar het achterwiel overbrengen, wat bij een motor in een van de wielen niet het geval is.
Als de motor in de trapas zit, kan die maximale ondersteuning bieden op hellingen.

Batterij laadt op wanneer u remt

Bij sommige elektrische fietsen wordt een gedeelte van de elektrische energie, die wordt geproduceerd wanneer u vertraagt of wanneer u bergaf rijdt en de trappers stil houdt, overgebracht naar de batterij. Die wordt zo onderweg een beetje bijgeladen en houdt het dus langer vol. Anderzijds remt het de fiets wel enigszins af en dat is vaak even wennen voor wie is overgestapt van een gewone fiets. Een ander voordeel is dat zo’n systeem de gewone remmen spaart en in het geval van velgremmen de levensduur van de wielen verlengt. Een type rem dat u meer en meer zult terugvinden zijn de schijfremmen. Deze hebben als voordeel dat ze de velgen niet verslijten en ze zijn krachtiger, wat meer zekerheid biedt.

Speed pedeles

Speed pedelecs of e-bikes zijn elektrische fietsen waarbij de elektromotor ondersteuning biedt tot een snelheid van 45 km/u (i.p.v. 25 km/u bij een gewone e-bike). Dit maakt wel dat hij, wat betreft de wetgeving, in dezelfde categorie valt als een bromfiets klasse B en dat ze aan een aantal wettelijke vereisten moeten voldoen.

  • De bestuurder dient een gekeurde (bromfiets) helm te dragen.
  • Hij moet een BA-verzekering voor de bromfiets hebben afgesloten.
  • De bestuurder dient over een gepast rijbewijs (A4 of B) te beschikken.
  • Gelijkvormigheidsattest is verplicht.
  • Nummerplaats is verplicht.
  • De bestuurder moet minimaal 16 jaar zijn.


€2 voor 2 maanden>> Ontdek ons aanbod