Vragen ?
Test-Aankoop staat u graag bij voor:
- vragen & klachten
- juridisch & medisch advies


Nog geen lid ?
Bel ons vrijblijvend met de code "advies" op het nummer 02 542 32 00
en ontdek de voordelen van ons lidmaatschap.

De Test-Aankoop wereld:
Nieuws

Treinstaking? Reizigers, laat ons samen opeisen wat ons toekomt!

9 oktober 2015
Treinstaking? Reizigers, laat ons samen opeisen wat ons toekomt!

Reist u vaak met de trein? Neem dan deel aan onze procedure van groepsvordering om de schadevergoeding te verkrijgen waar u recht op hebt! Als u een niet-stakende werknemer bent en u raakt door de treinstaking niet op het werk, hoe kunt u dan uw schadevergoeding bekomen? Wat zijn de alternatieven?

Sluit aan bij onze groepsvordering!

Sluit u aan bij onze groepsvordering tegen de NMBS die intussen al meer dan tienduizend inschrijvingen telt. Deze actie is volledig gratis voor alle deelnemers.

Tussen december 2014 en 20 oktober 2015 hebben de treinreizigers van de NMBS 8 stakingsdagen moeten doorstaan. U hebt als treinabonnee recht op een eerlijke vergoeding! Dat is het doel van de groepsvordering die wij aan het finaliseren zijn, want de spoorwegmaatschappij heeft tot op heden geen enkele concrete schadevergoeding voorgesteld.

Ter herinnering: uw minimale vergoeding per niet-geleverde reisdienst bedraagt € 2,5. Op basis van twee ritten per dag en in totaal 8 stakingsdagen, bedraagt de mogelijke schadevergoeding al meer dan € 40 per treingebruiker. Als uw werkgever uw abonnement betaalt, verandert er niets: u bent slachtoffer van de stakingen en u hebt dus recht op deze schadevergoeding.

Vul het formulier in zodat wij uw werkelijke schade en uw vergoeding kunnen berekenen. Raadpleeg ook onze concrete eisen op de volgende pagina.


?

Hulp nodig?

Bel ons op dit nummer

 02 542 32 32

ma-vr 9-12.30 u. | 13-17 u. (vr tot 16 u.)

Reacties:

test
Geachte,

Als jarenlang lid van Test-Aankoop ben ik absoluut niet akkoord met jullie groepsvordering t.o.v. de NMBS. Deze actie richt zich niet tot het aanpakken van de ware oorzaak (root cause) van het probleem van de stakingen. Het overgrote deel van de 31 (één en dertig!!) stakingsdagen de voorbij twee jaar bij het spoor (bron: de nieuwsbrief van de Werkbond) zijn uitsluitend te wijten aan de betrokken vakbonden en hebben in die gevallen politieke motieven of dienen ter versteviging van hun machtspositie. Vóór mijn pensioen heb ik twaalf jaar naar Brussel gependeld en de enige onoverkomelijke transportproblemen betroffen de stakingsdagen. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat de NMBS een perfecte dienstverlening bood en biedt.

Door de groepsvordering besteedt Test-Aankoop financiële middelen afkomstig van lidgelden aan een zaak waar ik niet kan achter staan. Bovendien zal een eventuele veroordeling tot schadevergoeding door de NMBS leiden tot extra uitgave van overheidsmiddelen (dus geld van de belastingbetaler). En de echte verantwoordelijken blijven netjes buiten schot.

Indien het Test-Aankoop m.b.t. de dienstverlening aan de consumenten inzake openbaar vervoer (bij uitbreiding dus ook voor De  Lijn, TEC en MIVB) menens is om de belangen van die consumenten te verdedigen lijkt het mij hoog tijd om te ijveren voor een juridisch statuut van de vakbonden zodat in de toekomst juridische stappen t.o.v. de werkelijke verantwoordelijken kunnen gezet worden.

Ik zou verwachten dat Test-Aankoop, die onafhankelijkheid t.o.v. welke belangengroep ook hoog in het vaandel voert, dit evenzeer in deze problematiek zou demonstreren en zich dus niet door de vakbonden zou laten intimideren. Een duidelijke boodschap in een standpunt van de hoofdredacteur zou al een eerste stap in de goede richting zijn. Stevige lobbying voor het wettelijk vastleggen van een juridisch statuut van de vakbonden zou pas een overtuigend bewijs zijn dat Test-Aankoop ook in deze materie de rechten van de consumenten op de eerste plaats stelt.  Uit enig opzoekwerk op het internet blijkt dat België één van de weinige landen is waar de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben.

Ook het verzekeren van een minimum dienstverlening ingeval van "verantwoorde staking" zou een strijdpunt voor Test-Aankoop moeten zijn. Dit alles doet trouwens niets af van het  stakingsrecht.

In de overtuiging niet alleen te staan met deze opinie hoop ik dat Test-Aankoop een steen zal willen bijdragen tot het promoveren van het openbaar vervoer.

Vriendelijke groeten


Waarom lukt het versturen niet?
Kunnen ook studenten met een treinabonnement hiervoor in aanmerking komen ?
Kunnen ook studenten met een treinabonnement hiervoor in aanmerking komen ?
€2 voor 2 maanden>> Ontdek ons aanbod